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Effects of Media and Personal Frames on Interpreting Newspaper Articles

미디어 프레임과 개인 프레임이 신문기사의 해석에 미치는 효과

  • Received : 2019.10.11
  • Accepted : 2019.11.17
  • Published : 2019.12.28

Abstract

This study examined the effect of media and personal frames on readers' attitude towards newspaper articles and on their perceived fairness. Study 1 examined the frame effects with the issue of the Candlelit Protest in 2008 and Study 2 did with the issue of the Four Major Rivers Restoration Project. Results indicated that in both studies two frames had main effects on readers' attitude and yet their interaction was not significant. In both studies, effects of personal frame were partially significant on the perceived fairness of the article, but main effects of media frame and interaction effects between two frames were not significant. These findings demonstrated that readers' attitude towards newspaper articles and on their perceived fairness would be influenced by their headlines and their source along with their content.

본 연구는 미디어 프레임과 개인 프레임이 신문 기사에 대한 독자의 태도와 공정성 지각에 미치는 영향에 대해 알아보고자 했다. 연구 1에서는 한국의 2008년 촛불시위 기사 그리고 연구 2에서는 한국 정부의 4대강 사업 기사에 대한 프레임 효과를 알아보기 위해, 대학생을 대상으로 각 이슈에 대하여 3(미디어 프레임: 호의적 vs. 비호의적 vs. 중립적 헤드라인) × 3(개인 프레임: 호의적 vs. 비호의적 vs. 중립적 신문사) 집단 간 실험 연구를 하였다. 그 결과, 두 연구에서 각 이슈에 대한 언론사의 지각된 태도에 미디어 프레임과 개인 프레임의 유의미한 효과가 있었지만 상호작용은 유의미하지 않았다. 기사의 지각된 공정성에서는 개인 프레임이 부분적으로 유의미한 효과를 보인 반면, 미디어 프레임의 효과나 두 프레임의 상호작용은 없었다. 이러한 결과는 기사에 대한 개인의 태도와 공정성 지각이 기사 내용 뿐 아니라 기사의 출처에도 영향을 받을 수 있음을 보여준 것이다. 또한 텍스트 이외에도 헤드라인으로 조작한 미디어 프레임의 효과 역시 재확인하였다.

Keywords

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