초록
본 연구에서는 국내 유학생 중 가장 높은 비율을 차지하는 중국 유학생과 한국 대학생들 간의 인터넷쇼핑몰 이용 시 공통점과 차이점이 있는지 확인하고 이용 만족도에 영향을 미치는 속성이 무엇인지 파악하고자 한다. 그 결과를 토대로 중국 유학생들이 국내 인터넷쇼핑몰 이용과정에서 만족도를 높일 방안을 제시하고 국내 인터넷쇼핑몰을 운영 중인 기업에는 외국인 고객들의 이용 만족을 향상할 수 있는 전략을 조언할 수 있을 것이다. 연구결과, 첫째, 한국 학생들과 중국 학생들의 인터넷쇼핑몰 이용할 때에 경험했던 시스템 평가 요인 중 한국 학생들은 정보 품질이 중국 학생들보다 더 좋다는 결과를 나타냈으며, 중국 학생들은 한국 학생들보다 기능성이 더 좋다는 결과를 나타냈다. 둘째, 한국 학생들과 중국 학생들이 인터넷쇼핑몰 이용할 때에 경험했던 물류시스템 평가요소 중 신속성과 배송 품질은 모두 한국 학생들이 중국 학생들보다 더 좋다는 결과를 나타냈다. 셋째, 한국 학생들이 국내 인터넷쇼핑몰을 이용할 때에 소비만족도에 영향을 미치는 요인으로는 기능성, 배송 품질, 응답 신뢰성, 정보 품질, 신속성 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중국 유학생들은 배송 품질을 제외한 기능성, 정보 품질, 신속성, 응답 신뢰성 등이 모두 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
In this study, we want to check if there are similarities and differences between Chinese students and Korean university students who make up the highest percentage of Korean students studying abroad and see what attributes affect their satisfaction with the use of Internet shopping malls. Based on the results, Chinese students will be able to suggest ways to increase their satisfaction in the process of using local Internet shopping malls and advise companies operating domestic Internet shopping malls on strategies to improve the satisfaction of foreign customers. According to the study, among the system evaluation factors experienced by Korean students and Chinese students when using Internet shopping malls, Korean students showed better information quality than their Chinese counterparts, and Chinese students showed better functionality than their Korean counterparts. Second, among the logistics system evaluation factors Korean and Chinese students experienced when using Internet shopping malls, both speed and delivery quality showed that Korean students were better than Chinese students. Third, when Korean students use local Internet shopping malls, the factors that affect their satisfaction with consumption were found to have significant effects on functionality, delivery quality, response reliability, information quality and speed. Fourth, Chinese students studying abroad showed that functionality, information quality, speediness and response reliability all had a significant impact on satisfaction, except for delivery quality.