DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Behavior of Internet Shopping Mall in Korea and China University Students

한국과 중국 대학생의 인터넷쇼핑몰 이용행태에 관한 연구

  • 김민수 (가톨릭관동대학교 경영학과)
  • Received : 2019.11.21
  • Accepted : 2019.11.28
  • Published : 2019.12.28

Abstract

In this study, we want to check if there are similarities and differences between Chinese students and Korean university students who make up the highest percentage of Korean students studying abroad and see what attributes affect their satisfaction with the use of Internet shopping malls. Based on the results, Chinese students will be able to suggest ways to increase their satisfaction in the process of using local Internet shopping malls and advise companies operating domestic Internet shopping malls on strategies to improve the satisfaction of foreign customers. According to the study, among the system evaluation factors experienced by Korean students and Chinese students when using Internet shopping malls, Korean students showed better information quality than their Chinese counterparts, and Chinese students showed better functionality than their Korean counterparts. Second, among the logistics system evaluation factors Korean and Chinese students experienced when using Internet shopping malls, both speed and delivery quality showed that Korean students were better than Chinese students. Third, when Korean students use local Internet shopping malls, the factors that affect their satisfaction with consumption were found to have significant effects on functionality, delivery quality, response reliability, information quality and speed. Fourth, Chinese students studying abroad showed that functionality, information quality, speediness and response reliability all had a significant impact on satisfaction, except for delivery quality.

본 연구에서는 국내 유학생 중 가장 높은 비율을 차지하는 중국 유학생과 한국 대학생들 간의 인터넷쇼핑몰 이용 시 공통점과 차이점이 있는지 확인하고 이용 만족도에 영향을 미치는 속성이 무엇인지 파악하고자 한다. 그 결과를 토대로 중국 유학생들이 국내 인터넷쇼핑몰 이용과정에서 만족도를 높일 방안을 제시하고 국내 인터넷쇼핑몰을 운영 중인 기업에는 외국인 고객들의 이용 만족을 향상할 수 있는 전략을 조언할 수 있을 것이다. 연구결과, 첫째, 한국 학생들과 중국 학생들의 인터넷쇼핑몰 이용할 때에 경험했던 시스템 평가 요인 중 한국 학생들은 정보 품질이 중국 학생들보다 더 좋다는 결과를 나타냈으며, 중국 학생들은 한국 학생들보다 기능성이 더 좋다는 결과를 나타냈다. 둘째, 한국 학생들과 중국 학생들이 인터넷쇼핑몰 이용할 때에 경험했던 물류시스템 평가요소 중 신속성과 배송 품질은 모두 한국 학생들이 중국 학생들보다 더 좋다는 결과를 나타냈다. 셋째, 한국 학생들이 국내 인터넷쇼핑몰을 이용할 때에 소비만족도에 영향을 미치는 요인으로는 기능성, 배송 품질, 응답 신뢰성, 정보 품질, 신속성 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중국 유학생들은 배송 품질을 제외한 기능성, 정보 품질, 신속성, 응답 신뢰성 등이 모두 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 남종훈, "국내 중국 유학생의 SNS 이용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 디지털콘텐츠학회지, 제16권, 제2호, pp.283-290, 2015.
  2. 피수영, 박혜정, 권영직, "다중 LS-SVM을 이용한 중국유학생들의 쇼핑몰 고객만족도 분석," 한국컴퓨터정보학회지, 제18권, 제6호, pp.81-89, 2013.
  3. 최명, 류미현, 이승신, "한국 인터넷쇼핑몰 구매과정에서의 소비자만족도와 재구매의도: 한국 거주 중국 유학생 소비자 중심으로," 한국가정관리학회지, 제30권, 제4호, pp.114-115, 2012.
  4. 국가교육통계서비스, https://kess.kedi.re.kr/index
  5. Y. Moon and X. Gao, "The impact on the purchase intention of chinese customer by service quality of internet shopping mall in Korea," Korean Corporation Management Association, Vol.18, No.1, pp.65-79, 2011.
  6. S. L. Jarvenpaa, N. Tractinsky, and M. Vitale, "Consumer trust in an Internet store, Information Technology and Management," Vol.1, pp.45-71, 2000. https://doi.org/10.1023/A:1019104520776
  7. A. Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1, pp12-40, 1988
  8. L. Olsina, D. Godoy, G. J. Lafuente, and G. Rossi, Specifying Quality Characteristics and Attributes for Websites, Paper Presented and the First ICSE Working on Web Engineering, Los Angeles: USA, 1999.
  9. 이제홍, 이정우, "한국과 중국의 쇼핑몰 이용과 만족도의 차이분석: 중국유학생을 중심으로," e-비즈니스연구, 제18권, 제6호, pp.61-74, 2017.
  10. Novak and P. Chattejee, "Commercial scenario's for the content," Journal of Advertising Research, Vol.35, pp.77-91, 1995.
  11. R. L. Olive, "Cognitive, Affective, and Attribute Bases of the Satisfaction Response," Journal of Consumer Research, Vol.20, No.3, pp.418-430, 1993. https://doi.org/10.1086/209358
  12. E. W. Anderson and C. A. Fornell, Customer Satisfaction Research Prospectus, Service Quality, SAGE Publication, 1994.
  13. 로사우, B2C환경에서 인터넷 쇼핑몰의 서비스품질이 고객만족도 및 고객 재구매 의도에 미치는 영향: 중국 타오바오를 중심으로, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, pp.63-65, 2019.
  14. 정채홍, 인터넷 쇼핑몰에서의 고객 만족도와 재구매의도에 관한 연구: 중국 대학생을 대상으로, 부산대학교 대학원 석사학위논문, pp.62-64, 2018.
  15. 곡예, 한국과 중국 인터넷 쇼핑몰의 서비스 품질, 고객만족도비교에 관한 연구, 대불대학교 경영행정대학원m 석사학위논문, pp.63-64, 2011.
  16. 류기린, 중국 인터넷 쇼핑몰 서비스 품질 만족도 및 고객 충성도에 관한 실증연구, 대진대학교 대학원m 석사학위논문, pp.61-64, 2013.
  17. 남세현, 구매속성에 따른 인터넷 쇼핑몰과 TV 홈쇼핑 식품이용 행태분석, 숙명여자대학교 대학원m 석사학위논문, pp.88-92, 2012.
  18. 두아난, 인터넷 쇼핑몰 특성 및 상품 특성이 고객만족 및 재구매의도에 미치는 영향, 동명대학교 대학원, 석사학위논문, pp.45-47, 2013.
  19. 황윤정, 인터넷 쇼핑몰 소비자의 방문 행동특성에 대한 실증연구: 골든버그 사례로, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, pp.53-56, 2006.
  20. 왕매, 나미수, "재한 중국인 유학생의 인터넷 이용에 관한 연구," 사회과학담론과 정책, 제8권, 제1호, pp.77-98, 2015.
  21. 심령, "재한 중국유학생 스마트폰 소비자의 고객만족도와 재구매의도에 관한 연구," 인터넷비즈니스연구, 제15권, 제1호, pp.27-46, 2014.
  22. 박승혁, 심기원, "중국 소비시장 현황과 시사점," Trade Focus, No.39, 2019.