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A Study on Subjective Perception Types of Ethnic Restaurant Customers

에스닉(Ethnic) 레스토랑 이용고객에 대한 주관적 인식유형 분석 연구

  • 김학주 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과) ;
  • 김찬우 (영남이공대학교 식음료조리계열)
  • Received : 2019.09.18
  • Accepted : 2019.11.06
  • Published : 2019.12.28

Abstract

This study applied the Q methodology to customers using the Ethnick restaurant in Itaewon to understand subjective perceptions of customers using the restaurant. The purpose of the study is to characterize the subjective structure of the restaurant and to describe and analyze the characteristics of the types of subjective. As a result of type analysis, a total of five were derived. Type 1 (N=4) : Ethnic Food Preferred Type, Type 2 (N=5): Mainland flavour Seeking Type, Type 3 (N=3) : Food Material Sanitary Conditions Type 4 (N=6): The restaurant's Restaurant Service Preference Type, and Type 5 (N=2) : The mood sensibility type were analyzed to have various characteristics of each type. In future studies on Ethnick restaurants, we intend to modify and supplement the detailed Q methodological questions and analysis methods based on many literature and empirical studies to analyze the various opinions of the respondents in a specific and in-depth manner.

본 연구는 에스닉 레스토랑 이용 고객에 대한 주관적 인식을 파악하고자 서울지역 이태원 중심의 에스닉 레스토랑 이용고객을 대상으로 Q방법론을 적용하여 분석하였다. 연구의 목적은 에스닉 레스토랑에 관한 주관적 구조를 유형화 하며, 유형들 간의 특성을 기술하고 분석하여 향후 시사점을 제시하고자 한다. 유형분석 결과, 총 5가지로 도출되었다. 제 1유형(N=4) : 에스닉 푸드 선호형 (Ethnic Food Preferred Type), 제 2유형(N=5) : 본토 맛 추구형(Mainland flavor Seeking Type), 제 3유형(N=3) : 식재료 위생 중점형(Food Material Sanitary Concentration), 제 4유형(N=6) : 레스토랑의 서비스 선호형(Restaurant Service preference Type), 제 5유형(N=2) : 분위기 감성 추구형(Mood sensibility Type)으로 각각의 유형마다 다양한 특징이 있는 것으로 분석되었다. 향후 에스닉 레스토랑에 관한 연구에서는 많은 문헌과 실증연구를 바탕으로 보다 세밀한 Q방법론적인 질문과 분석기법으로 수정 보완하여, 응답자들의 다양한 의견을 구체적이며 심층적으로 분석하고자 한다.

Keywords

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