DOI QR코드

DOI QR Code

A Way to Develop Contents for Officials Ethics Education using Value Clarification

가치명료화 기법을 활용한 공직윤리 교육 콘텐츠 개발 방향

  • 박균열 (경상대학교 윤리교육과)
  • Received : 2019.10.24
  • Accepted : 2019.11.06
  • Published : 2019.11.28

Abstract

This study focused on establishing the basic direction for the development of officials ethics education contents using value clarification. The value clarification is well known as an effective teaching and learning method to develop moral judgment among others as follows: moral sensitivity, moral motivation, moral practice. This study outlines the teaching-learning method and the evaluation method for the actual officials ethics education. This waits for the further empirical works.

이 연구는 가치명료화 기법을 활용한 공직윤리 교육 콘텐츠 개발의 기본적인 방향을 설정하는 데 주안을 두었다. 가치명료화 기법은 도덕성의 다양한 측면인 도덕적 감수성, 도덕적 판단력, 도덕적 동기화, 도덕적 실천력 중에서 도덕적 판단 역량을 길러주는 데 효과적인 교수학습방법으로 알려져 있다. 이 연구는 가치명료화 기법에 대한 이론을 바탕으로, 실제 공직윤리 교육을 위한 교수학습 방안과 그 평가 방안 등을 개략적으로 제시한다. 이 연구는 콘텐츠 모형을 제시하는 데 주안을 두기 때문에 자체 검증 결과를 제시하지 하지는 않는다. 향후 연구에서 이에 대한 추가적인 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. Louis Edward Raths, Merrill Harmin, and Sidney B. Simon, Values and teaching: working with values in the classroom, Indiana: C. E. Merrill Books, 1966.
  2. Sidney B. Simon, Howard Kirschenbaum (eds.) Readings in Values Clarification, MN: Winston Press, 1973.
  3. 정창우, 박영하, 조성태, 이병일, 김용순, 윤영진, 김현섭, 배은주, 도덕과 교수.학습 방법 및 평가, 서울: 도서출판 인간사랑, 2009.
  4. Howard Kirschenbaum, 추병완, 김항인, 정창우 공역, 도덕.가치교육을 위한 100가지 방법, 서울: 도서출판 울력, 2006.
  5. 서울행정학회, 새로운 공직가치 도출 및 교수체제 개발 (중앙인사위원회 정책연구보고서, 2007. 12. 24), URL: http://www.prism.go.kr (검색: 2019.10.19.).
  6. Alan L. Lickwood, "The Effects of Values Clarification and Moral Development Curricula on School-Age Subjects: A Critical Review of Recent Research," Review of Educational Research, Vol.48, No.3, pp.325-364, 1978. https://doi.org/10.3102/00346543048003325
  7. L. Kohlberg and R. Kramer, "Continuities and discontinuities in childhood and adult moral development," Human Development, Vol.12, pp.93-120, 1969. https://doi.org/10.1159/000270857
  8. J. R. Rest, "New Approaches in the Assessment of Moral Judgment," in T. Lickona, ed., Moral Development and Behavior, NY: Holt, Rinehart & Winston, 1976.
  9. J. R. Rest, Revised Manual for the Defining Issues Test, Minneapolis: University of Minnesota, 1979.
  10. G. Lind, "How does one measure moral judgment? Problems and alternative ways of measuring a complex construct"[German: Wie misst man moralisches Urteil? Probleme und alternative Moglichkeiten der Messung eines komplexen Konstrukts], In: G. Portele, ed., Sozialisation und Moral, Weinheim: Beltz, 1978.
  11. G. Lind, 박균열, 정창우 공역, 도덕적 민주적 역량 어떻게 기를 것인가, 서울: 양서각, 2017[2016].
  12. Howard Kirschenbaum, "A Comprehensive Model for Values Education and Moral Education," The Phi Delta Kappan, Vol.73, No.10, pp.771-776, 1992.
  13. Alfie Kohn, "How Not to Teach Values A Critical Look at Character Education," Phi Delta Kappan, Vol.78, No.6, pp.428-439, 1997.