References
- 최지혜, 이선희, "음성인식 AI 비서 시장의 현황과 시사점," 정보통신방송정책, 제29권, 제9호, 통권 646호, 2017.
- S. Han and H. Yang, "Understanding Adoption of Intelligent Personal Assistants: A Parasocial Relationship Perspective," Industrial Management & Data Systems, Vol.118, No.3, pp.618-636, 2018. https://doi.org/10.1108/IMDS-05-2017-0214
- D. B. Shank, C. Graves, A. Gott, P. Gamez, and S. Rodriguez, "Feeling Our Way to Machine Minds: People's Emotions When Perceiving Mind in Artificial Intelligence," Computers in Human Behavior, Vol.98, pp.256-266, 2019. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.04.001
- A. Pyae and T. N. Joelsson, "Investigating The Usability and User Experiences of Voice User Interface: A Case of Google Home Smart Speaker," Proceedings of the 20th International Conference on Human-Computer Interaction With Mobile Devices and Services Adjunct. ACM, pp.127-131, 2018.
- A. Purington, J. G. Taft, S. Sannon, N. N. Bazarova, and S. H. Taylor, "Alexa is My New BFF: Social Roles, User Satisfaction, and Personification of The Amazon Echo," Proceedings of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, ACM, pp.2853-2859, 2017.
- Y. Gao, Z. Pan, H. Wang, and G. Chen, "Alexa, My Love: Analyzing Reviews of Amazon Echo," 2018 IEEE SmartWorld, Ubiquitous Intelligence & Computing, Advanced & Trusted Computing, Scalable Computing & Communications, Cloud & Big Data Computing, Internet of People and Smart City Innovation (SmartWorld/SCALCOM/UIC/ATC/CBDCom/IOP/SCI), IEEE., pp.372-380, 2018.
- 이희준, 조창환, 이소윤, 길영환, "인공지능 스피커 (AI 스피커)에 대한 사용자 인식과 이용 동기 요인 연구," 한국 콘텐츠학회논문지, 제19권, 제3호, pp.138-154, 2019.
- 권미정, 김종무, "인공지능 스피커 이용 동기가 이용자 태도와 만족도에 미치는 영향-혁신확산이론을 중심으로," 커뮤니케이션 디자인학연구, 제65권, pp.474-483, 2018.
- 박수아, 최세정, "인공지능 스피커 만족도와 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인: 기능적, 정서적 요인을 중심으로," 정보사회와 미디어, 제19권, 제3호, pp.159-182, 2018.
- 조동희, 이연준, "인공지능 스피커의 사용자 만족이 지속적 사용의도에 미치는 영향 요인: 감정적 애착의 매개 효과를 중심으로," 한국디자인포럼, Vol.63, pp.87-100, 2019.
- 이지희, 전소원, 이종태, "융합기술의 사용자 수용에 시대적 압박이 미치는 영향에 대한 연구: 인공지능 스피커의 확산 방안을 중심으로," 한국기술혁신학회 학술대회, pp.1355-1368, 2017.
- J. Lau, B. Zimmerman, and F. Schaub, "Alexa, Are You Listening?: Privacy Perceptions, Concerns and Privacy-Seeking Behaviors With Smart Speakers," Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, Vol.2, No.CSCW, pp.102:1-102:31, 2018.
- P. Kowalczuk, "Consumer Acceptance of Smart Speakers: a Mixed Methods Approach," Journal of Research in Interactive Marketing, Vol.12, No.4, pp.418-431, 2018 https://doi.org/10.1108/JRIM-01-2018-0022
- K. Park, C. Kwak, J. Lee, and J. H. Ahn, "The Effect of Platform Characteristics on The Adoption of Smart Speakers: Empirical Evidence in South Korea," Telematics and Informatics, Vol.35, No.8, pp.2118-2132, 2018. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.07.013
- 노민정, 최민경, "개인의 혁신성이 인공지능 스피커의 수용에 미치는 영향: 가계지출 통제력에 따른 조절효과를 중심으로," 경영연구, Vol.33, No.1, pp.195-230, 2018. https://doi.org/10.22903/JBR.2018.33.1.195
- 박지혜, 주재우, "인공지능 스피커의 지속적 사용의도를 높이는 행동경제학 기법: 의인화," 디자인융복합연구, Vol.17, No.3, pp.41-53, 2018.
- 홍은지, 조광수, 최준호, "스마트홈 대화형 인터페이스의 의인화 효과: 음성-채팅 인터랙션 유형에 따른 실험 연구," 한국HCI학회논문지, Vol.12, No.1, pp.15-23, 2017. https://doi.org/10.17210/jhsk.2017.02.12.1.15
- P. B. Brandtzaeg and A. Folstad, "Why People Use Chatbots," International Conference on Internet Science, Springer, Cham, pp.377-392, 2017.
- A. Sciuto, A. Saini, J. Forlizzi, and J. I. Hong, "Hey Alexa, What's Up?: A Mixed-Methods Studies of In-Home Conversational Agent Usage," Proceedings of the 2018 on Designing Interactive Systems Conference, pp.857-868, 2018.
- I. Lopatovska, K. Rink, I. Knight, K. Raines, K. Cosenza, H. Williams, P. Sorsche, D. Hirsch, Q. Li, and A. Martinez, "Talk To Me: Exploring User Interactions With The Amazon Alexa," Journal of Librarianship and Information Science, pp.1-14, 2018.
- F. Bentley, C. Luvogt, M. Silverman, R. Wirasinghe, B. White, and D. Lottrjdge, "Understanding the Long-Term Use of Smart Speaker Assistants," Proceedings of the ACM on Interactive, Mobile, Wearable and Ubiquitous Technologies, Vol.2, No.3, p.91, 2018.