Abstract
In cinema, a montage can be defined as temporalization. In reverse, it is evident that this method results in the spatialization of time. In movies, you are free to go to the past or future, see separated times together, and separate the same time into different ones. Therefore, in one aspect, time is turned into space, and on the other hand, space is turned into time. In conclusion, space in cinema inevitably expresses time. The movie the creative arrangement of time and space played a big role in making a movie that simply overlaps a story from high school to the present attract over seven million audiences. Director Kang Hyung-cheol used his unique film production language to transform boring into cheerfulness and stale to delight, and he helped the audience heal their wounds from their youth. He said, "The most important aspect of movie production is creating visual stories, and the background of such visual story is time and space." This paper aims at analyzing the creative time and space production of the director in the film .
영화에 있어서 몽타쥬란 것은 시간화 라고 말할 수 있다. 그 방법을 뒤집으면 시간의 공간화라는 결과가 나오는 것을 알 수 있다. 영화는 미래이든 과거든 마음대로 갈 수 있으며, 분리된 사건을 함께 볼 수 있고, 동시에 일어나는 일을 분리해서 볼 수도 있다. 그래서 한편으로는 시간이 공간화 되고, 또 한편으로는 공간이 시간화가 되는 것이다. 결론적으로 영화 속의 공간은 필연적으로 시간을 표현한다. 영화 <써니>가 단순한 고등학교 때 이야기를 현재로 끌고 와서 700만이 넘는 관객을 동원 하는 데는 시간과 공간의 배치가 큰 역할을 했다고 보여 진다. 강형철 감독은 그가 가진 특유 영화 연출 언어를 배합함으로 식상함을 유쾌함으로 진부함을 통쾌함으로 바꾸어 냈고, 과거 청소년 시절 마음의 상처를 치유하는 효과를 관객들에게 만들어 줬다. 그는 "영화 연출에서 가장 중요한 것이 시각적 이야기 창작이며 그 시각적 이야기의 배경은 시간과 공간이다."라고 말한다. 영화 <써니>에 나타난 감독의 창의적 시공간 연출을 분석하고자 한다.