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A Study on the Subjectivity of University Students' Recognition of Food Delivery Service

대학생들의 음식배달대행서비스 인식에 관한 주관성 연구

  • 김호석 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과)
  • Received : 2019.08.28
  • Accepted : 2019.10.04
  • Published : 2019.11.28

Abstract

This study used the Q-method to derive the structure of subjective opinions and perceptions of university students about the behavior of food delivery agency service provided by staff not directly employed in restaurants. For this purpose, the Q factor analysis was performed using the PC QUANL program for the Q-sort, which consists of a statement card, a P-sample, and a classification process. The results were classified into three types. The factor names were set as the first type (N = 7): efficiency seeking type, the second type (N = 19): benefit seeking type, and the third type [(N = 6): cost-effectiveness seeking type. The characteristics of each type are Type 1:Types that recognize aspects that are efficient for both consumers and restaurants, Type 2: Types of recognizing aspects of being benefited from speed, convenience and benefit, Type 3: Although it contributes to labor cost savings, it appears to recognize price and quality aspects in the initial market, which is burdened by consumers. The purpose of this study is to derive the problems of food delivery agency service business according to the three types and to provide strategic implications for the development direction and improvement plan.

본 연구는 음식점에 직접 고용되지 않은 직원이 제공하는 음식배달대행서비스 행태에 관한 대학생들의 주관적인 의견과 인식의 구조를 유형별로 도출하기 위해 Q-방법을 사용하였다. 이를 위해 설문지를 작성하여 P샘플을 선정하고 분류작업을 거치는 Q-sort를 PC QUANL프로그램을 이용하여 Q요인 분석을 실시하였다. 분석 결과 총 3가지의 유형으로 분류되었다. 제 1유형(N= 7): 효율 추구형, 제 2유형(N= 19): 편익 추구형,〕제3유형〔(N= 6): 가성비 추구형으로 각 각의 유형별로 다른 특징에 기인하여 요인을 명명하였다. 각 유형별 특징은 제 1유형: 소비자와 외식업소 모두에게 효율적인 측면을 인식하는 유형, 제 2유형; 신속, 편리, 유익함의 편익을 제공받는 측면을 인식하는 유형, 제3유형; 인건비 절약에는 기여 하지만 소비자에게 부담가중의 초기 시장에서 가격과 품질 측면을 인식하는 유형으로 나타났다. 분류된 3가지 유형에 따른 음식배달대행서비스 사업의 문제점을 도출하여 발전 방향과 개선방안에 대하여 전략적 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

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