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The Effect of the Consumption Value of Classical Music Concert Audience on the Re-Spectating Intention through Flow and Satisfaction

클래식 관객의 소비가치가 관람몰입과 만족 그리고 재관람의도에 미치는 영향

  • 변지윤 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 김도윤 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 류승완 (중앙대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2019.07.11
  • Accepted : 2019.11.24
  • Published : 2019.11.28

Abstract

This study aimed to understand the value pursued when consuming performances for classical music performance audiences, to identify the difference in influence by type, and to expand into the base of academic research focusing on audiences who are consumers in classical music performances, which was the existing supplier-centered. Also, this study tried to verify the effect of consumption value on flow and satisfaction. and we aimed to prove whether consumption value leads to re-spectating intention through structural relationship. For this purpose, a survey was conducted on the audience who watched classical music performances within one year by applying consumption value theory, and the analysis was conducted using smartPLS 3.0. As a result, functional value and emotional value had an effect on flow. The second one is that functional value had a positive effect on satisfaction. The third fact is that social value had a negative effect. Overall, the structural relationship between flow, satisfaction, and re-spectating intention had a strong effect on each other. Implications of this study are that the market characteristics and current status of classical music performances were examined, and that an effective marketing strategy to increase the re-spectator rate was sought by finding out the factors of audience's consumption value that affect viewing satisfaction.

본 연구는 클래식 음악공연 관객을 대상으로 공연을 소비할 때 추구하는 가치를 파악하고, 유형별 영향력의 차이를 규명하여 기존 공급자 과잉이었던 클래식 음악공연에서 수요자인 관객 중심으로 학문적 연구의 기반을 넓히고자 하였다. 또한, 소비가치가 관람몰입과 만족에 어떠한 영향을 미치며 재관람의도로 이어지는가를 구조적 관계를 통해 검증하고자 하였다. 이를 위해 소비가치이론 적용하여 클래식 음악공연을 1년 이내에 관람한 관객을 대상으로 설문조사를 실시하고, smartPLS 3.0을 사용해 분석하였다. 그 결과, 관람몰입에 기능적 가치와 감정적가치가 영향을 주고, 만족에는 기능적가치는 유의미한 정(+)의 영향, 사회적가치는 부(-)적 영향으로 나타났다. 관람몰입과 만족, 재관람의도의 구조적 관계는 서로 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 클래식 음악공연의 시장 특성과 현황을 고찰하고, 이를 바탕으로 관람만족에 영향을 미치는 관객의 소비가치 요인들을 찾아 재관람율을 높일 수 있는 효과적인 마케팅 전략을 구사할 수 있는 것에 시사점이 있다.

Keywords

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