A comparative study on performance goal priority of workforce training project of Small and Medium Business(SMB) Specialized Vocational High Schools by existence of teaching staff's assignment

교원의 보직 유무에 따른 중소기업특성화고 인력양성사업 성과 목표 우선순위 비교 연구

  • Received : 2018.08.13
  • Accepted : 2018.09.18
  • Published : 2018.09.30

Abstract

The purposes of this study are to importance and performance of performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools by existence of teaching staff's assignment and compare difference of the priority for performance goal of two groups by IPA. Research problems for them are as follows. First, how about differences of the importance for performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools by existence of teaching staff's assignment? Second, how about differences of the performance for performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools by existence of teaching staff's assignment? Third, how about differences of the priority for performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools by existence of teaching staff's assignment? Results obtained by this study are as follows. First, performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools that teaching staffs recognize the most importantly regardless of the existence of assignment was 'improvement of students' adaptation to the filed' in area of 'employment competency strengthening'. Second, performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools that teaching staffs recognize the degree of high performance regardless of the existence of assignment was 'expansion of SMB employment opportunity' in area of 'employment connection'. Third, regardless of the existence of teaching staff's assignment, areas of high priority in performance goal of workforce training project of SMB Specialized Vocational High Schools were 'improvement of teaching staff's understanding for SMB' and 'improvement of SMB understanding for Specialized Vocational High School' in area of 'improvement of SMB mind for Specialized Vocational high School'.

이 연구는 교원의 보직 유무에 따른 중소기업특성화고 인력양성사업의 성과 목표에 대한 중요 정도와 수행 정도를 비교하고, IPA기법을 통해 두 집단의 성과 목표에 대한 우선순위 차이를 비교하고자 하였다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교원의 보직 유무에 따른 중소기업특성화고 인력양성사업의 성과 목표에 대한 중요 정도의 차이는 어떠한가? 둘째, 교원의 보직 유무에 따른 중소기업특성화고 인력양성사업의 성과 목표에 대한 수행 정도의 차이는 어떠한가? 셋째, 교원의 보직 유무에 따른 중소기업특성화고 인력양성사업의 성과 목표에 대한 우선순위의 차이는 어떠한가? 이 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 보직 유무와 관계없이 교원들이 가장 중요하게 인식하는 중소기업 특성화고 인력양성사업의 성과 목표는 '취업역량강화' 영역의 '학생의 현장적응력 제고'인 것으로 나타났다. 둘째, 보직 유무와 관계없이 교원들이 수행 정도가 높다고 인식하는 중소기업 특성화고 인력양성사업의 성과 목표는 '취업연계'영역의 '중소기업 취업 기회 확대'인 것으로 나타났다. 셋째, 중소기업특성화고 인력양성사업 성과 목표에서 우선순위를 두어야할 영역에 대해 교원의 보직 유무와 관계없이 '중소기업 특성화고 마인드 제고'영역의 '중소기업에 대한 교원의 이해 증진', '특성화고에 대한 중소기업의 이해 증진'의 우선순위가 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김혜련(2008). '교원 ICT 활용 능력 기준'에 대한 초등학교 교사의 중요도 인식 및 실행도 분석. 부산교육대학원 교육대학원, 석사학위논문.
  2. 박인숙(2009), 초등학교 교사의 통일교육에 대한 중요도 및 수행도 분석. 서울교육대학교 교육대학원, 석사학위논문.
  3. 서울대학교 교육연구소(2011). 교육학용어사전. 하우동설.
  4. 안재영, 이병욱(2017). 중소기업특성화고의 주요 문제점 및 개선 방안 연구. 한국기술교육학회지, 17(2), 184-210.
  5. 이병욱, 안재영, 강철민(2016). 중소기업 특성화고 인력양성사업과 취업맞춤반의 성과 목표에 대한 타당도 및 만족도 분석 연구. 대한공업교육학회지, 41(1), 68-87.
  6. 이병욱 등(2018). 2017년도 중소기업특성화고 인력양성사업 최종 보고서. 충남대학교.
  7. 이상현(2013). 공업계열 전문교과 교육 실습 지도 교사 역할에 대한 지도 교사와 교육 실습생과의 인식 비교 연구. 충남대학교 대학원, 석사학위논문.
  8. 중소기업중앙회 중소기업통계 http://www.kbiz.or.kr(2018년 6월 검색)
  9. 중소기업진흥공단 https://sanhakin.mss.go.kr(2018년 6월 검색)
  10. 중소기업청, 중소기업진흥공단(2017). '17년도 중소기업특성화고 인력양성사업 세부 운영지침.
  11. e-나라지표 http://www.index.go.kr(2018년 6월 검색)
  12. Martilla. J. A, & James, J. C.(1977). Importance-Performance Analysis. Journal of Marketing, 41(1), 77-79. https://doi.org/10.1177/002224297704100112