A Study on Collaboration of Korean Performing Arts Markets - Focused on PAMS, Haevichi Arts Festival, G-FAFE

국내 공연예술 마켓의 협업 방안 연구 - 서울아트마켓, 제주해비치아트페스티벌, 경기공연예술페스타를 중심으로

  • 김선영 (예술경영지원센터) ;
  • 이의신 (서울사이버대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2018.03.03
  • Accepted : 2018.04.28
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Most of the Korean performing arts markets are not only small but also show their limitations in terms of their role as a platform for the promotion of performing arts and future growth prospects. This study started from the perception that the domestic performing arts markets need the cooperation between the markets in order to overcome the current situation and become the representative performing arts markets of Asia. To do this, we conducted surveys and in-depth interviews on market collaborations with domestic performing arts officials such as PAMS, Jeju Haevichi Art Festival and G-FAFE. For successful inter-market collaboration, the first is to change ideas and thinking about collaborations, second, to select programs suitable for direct supervision and collaboration based on evaluation of comparative advantage, and third, to establish and operate the 'Performing Arts Market Collaboration Promotion Committee(tentative name)'. And the fourth, starting from the sharing of the network that is most required at this stage, it is necessary to develop the sharing of manpower and places through mutual financial support or sharing between the central government, the metropolitan municipalities.

대부분의 국내 공연예술마켓은 소규모일 뿐만 아니라 공연예술 활성화를 위한 플랫폼으로서의 역할과 향후 성장 전망에 있어서도 그 한계를 보이고 있다. 본 연구는 국내 공연예술마켓이 현재 상태를 극복하고 나아가 아시아를 대표하는 공연예술 견본시가 되기 위해서는 마켓 간 협업이 필요하다는 인식에서 시작되었다. 이를 위해 서울아트마켓, 제주해비치아트페스티벌, 경기공연예술페스타 등 국내 공연예술 관계자를 대상으로 마켓의 협업에 대한 설문조사와 심층인터뷰를 실시하고 이를 근거로 마켓 간 협업 방안을 제시하고자 했다. 성공적인 마켓 간 협업을 위해서는 첫째 협업에 대한 발상과 사고의 전환, 둘째 비교우위 평가에 의한 직접 주관하는 프로그램과 협업에 적합한 프로그램의 선별, 셋째 '공연예술 마켓 협업 추진위원회(가칭)'의 설치 운영 및 협업체계의 매뉴얼화, 넷째 네트워크의 공유에서 중앙정부와 지자체 간의 상호 재정 지원을 통한 인력 및 장소의 공유 등 사업의 단계별 추진이 필요하다는 결과를 도출하였다.

Keywords