DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Longitudinal Trajectories of Use Time and the Related factors for the Children in Community Children Centers

아동의 지역아동센터 이용시간의 종단적 변화유형과 영향요인에 관한 연구

  • 김동하 (청운대학교 사회복지학과)
  • Received : 2018.05.01
  • Accepted : 2018.06.07
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the trajectories in the use time of children from community children centers and to examine the predictive factors and developmental factors related to each trajectory. The data were derived from the second stage of the Community Children Center Panel Survey using from the first wave (2014) to the third wave (2016). A total of 606 samples were selected from the forth to sixth grades of elementary school. Latent class growth model was employed to identify the trajectories, and the multinominal logistic regression and the logistic regression analysis were used to examine predictive factors and developmental factors. Main results indicated that three types of trajectory were identified: high using group, low using group, and high initial using-rapid declining group. Sex, parental supervision, and use duration were found to be significant predictors. Regarding developmental factors, children who constantly use the community children centers were more likely to increase academic performance and school adaptation. However, no significant results were found for aggression and delinquent behaviors. Based on these findings, this study have suggested the future direction of the community children center.

본 연구는 지역아동센터 이용아동을 대상으로 시간의 경과에 따른 지역아동센터 이용시간의 변화궤적을 유형화하고, 각 유형과 관련된 예측요인과 발달요인을 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해 지역아동센터 아동패널조사의 2기 패널자료 1차 시점(2014년)에서 3차 시점(2016년)의 자료를 활용하였고, 분석대상은 총 606명이다. 분석방법은 3년에 걸쳐 초등학생의 지역아동센터 이용시간 변화궤적의 유형을 구분하기 위해 잠재계층성장분석을 실시하였으며, 이후 다중로지스틱 회귀분석과 로지스틱 회귀분석을 통해 유형과 관련된 예측요인과 발달요인을 검증하였다. 분석결과, 지역아동센터 이용시간 변화궤적은 '높은 이용집단', '낮은 이용집단', '초기 고이용-급감소 이용집단'으로 분류되었으며, 예측요인으로는 성별, 부모감독, 이용기간이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 유형에 따른 발달결과의 차이를 검증한 결과 유형별로 학업성적과 학교적응은 유의미한 차이가 나타났으나 공격성과 비행행동은 차이가 나타나지 않았다. 이러한 연구결과들을 바탕으로 지역아동센터의 향후 발전방향에 대한 제언을 하였다.

Keywords

Cited by

  1. The Effects of Relationships with Parents, Peers, and Community Child Center Teachers on School Adjustment of Low-Income Adolescents Attending Community Child Centers: The Mediating Effect of Resilien vol.23, pp.4, 2018, https://doi.org/10.13049/kfwa.2018.23.4.5
  2. Evaluation of the Perception and Operations of Horticultural Activity Programs at Children’ s Community Centers in Cheonan, Korea vol.27, pp.1, 2018, https://doi.org/10.11623/frj.2019.27.1.06
  3. Unmet Healthcare Needs of Children in Vulnerable Families in South Korea: Finding from the Community Child Center Child Panel Survey vol.17, pp.21, 2018, https://doi.org/10.3390/ijerph17218241