중국 소비자들의 스마트폰 택시 앱 이용실태, 가치속성에 대한 지각과 만족도

The Smart Phone Taxi Application Using State, Value Perception and Satisfaction among Chinese Consumers

  • 양진 (이화여자대학교 소비자학과) ;
  • 왕다운 (이화여자대학교 소비자학과 통합과정) ;
  • 최혜경 (이화여자대학교 소비자학과)
  • Yang, Zhen (Dept. of Consumer Science, EWHA Womans University) ;
  • Wang, Da Woon (Dept. of Consumer Science, EWHA Womans University) ;
  • Choi, Hye Kyong (Dept. of Consumer Science, EWHA Womans University)
  • 투고 : 2018.02.19
  • 심사 : 2018.03.24
  • 발행 : 2018.03.31

초록

본 연구는 중국 상하이 시에 거주하거나 출퇴근하는 사람들을 대상으로 하여, 스마트폰 택시앱의 가치속성에 대한 지각, 만족도 및 택시 앱 사용빈도 등의 영향요인을 탐색하는데 목적이 있다. 총 306명을 대상으로 하여 조사한 연구결과는 다음과 같다. 택시 앱 이용실태 조사 결과, 대상자들 중 가장 많은 수가 택시 앱을 이용한지 1년 이상이라고 응답하였으며, 1주일에 1~2번이용 하고 있는 것으로 나타났다. 또한 조사대상자들의 연령, 학력에 따라 택시 앱 이용실태에 차이가 있는 것으로 나타났다. 조사대상자들은 스마트폰 택시 앱의 가치속성 중 용이성 지각을 5점 척도 중 4.41점으로 가장 높게 지각하고 있으며, 반대로 위험성 지각은 3.34점으로 가장 낮게 지각하였다. 마지막으로 사회. 인구학적 특성과 택시 앱 이용 특성을 통제한 상태에서, 택시 앱 가치 지각 변수들이 택시 앱 만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 구체적으로, 서비스 품질, 유용성, 시스템 활용성을 높게 지각할수록 만족도도 높은 것으로 나타났으며, 특히 시스템 활용성과 유용성 지각이 미치는 영향력이 높게 나타났다.

The study aims to explore the factors that affect the value perception, satisfaction, and frequency of smart phone taxi applications in Shanghai, China, and commuters. According to a survey conducted on the actual use of taxi application, the majority of the customers responded that they have been using taxi apps for more than one or two years, and the results showed that they use taxi apps once or twice a week. It also showed that the actual use of taxi apps varies depending on their age and academic background. Among the value attributes of smart phone taxi applications, the respondents perceived ease of use as the highest at 4.41 points out of 5 point scale, while the risk perception was the lowest at 3.34 points. Finally, when social demographic characteristics and the nature of taxi app use were controlled, the value perception variables had a significant influence on taxi application satisfaction. The higher the perception of service quality, usefulness, and system usability, the higher the satisfaction levels were. In particular, the impact of perceived usefulness and system usability perception was high.

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