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Design and Implementation of Portrayal Engine for S-129 Under Keel Clearance Information Display

S-129 선저여유수심 정보 표출을 위한 국제표준기반 표출엔진 설계 및 구현

  • Kim, Hyoseung (Department of Computer Engineering, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Mun, Changho (Department of Computer Engineering, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Lee, Seojeong (Department of Marine Information Technology, Korea Maritime and Ocean University)
  • 김효승 (한국해양대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 문창호 (한국해양대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이서정 (한국해양대학교 해사IT공학부)
  • Received : 2018.07.05
  • Accepted : 2018.08.28
  • Published : 2018.08.31

Abstract

The International Hydrographic Organization has developed the S-100 standard as a geospatial standard to express various types of hydrographic information. Product specification describes information of data on ENC such as definition, structure, data model, etc. S-129 PS is for under keel clearance management information. In this paper, to help developers to implement S-129 PS using the technology of S-100, we analyze the process to portray the S-100 based data and then implement a case study. This paper introduces the XSLT processing of portrayal engine to reform the generated data set, and the generation of drawing instructions to display the data set on the electronic chart. A case study is experimented to display the portrayal output of under keel clearance management on an electronic chart.

국제수로기구는 항해안전을 위해 세계 각국의 수로정보 통일하고 신속하게 교환할 목적으로 창설된 기구이다. 국제수로기구 S-100 표준은 공통된 데이터 구조로써 다양한 수로정보를 표현할 수 있는 지리 공간 표준이다. S-100 표준을 기반으로 전자해도를 위한 S-101을 비롯하여 다양한 명세들이 개발되고 있다. 본 논문에서는 S-100 기술의구현에 관심 있는 개발자들의 어려움을 도와주기 위해, 선저여유수심관리 데이터모델을 표출하는 프로세스를 기준으로 선저여유수심관리 데이터모델의 검증을 위해 전자해도에 표출하는 실험을 했다. 데이터 표출 프로세스는 데이터 인코딩과 표출엔진으로 구성되며, 데이터 인코딩은 응용 스키마 생성과 데이터 셋 생성과정을 포함한다. 본 논문에서는 표출엔진의 XSLT 처리과정과 드로잉 명령집합에 대해 상세히 설명한다. 또한, 부산항 인근지역의 항로를 정하고 선저여유수심의 결과가 전자해도에 표출되는 실험을 해보았다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 기상.환경.선체 정보를 활용한 IEC 61162-150 기반 선박안전운항지원 SW 플랫폼 및 서비스 개발, IMO 차세대 해양안전종합관리 체계 기술개발

Supported by : 정보통신산업진흥원, 한국해양과학기술진흥원

References

  1. International Hydrographic Organization, "HSSC7-05.1D Development of an S-100-Based Product Specification for Under Keel Clearance Management Information", International Hydrographic Organization, 2015.
  2. H. Kim, C. Mun, S. Lee, "A Design of Data Model for Marine casualty based on S-100", Journal of Digital Contents Society, Vol. 18, No. 1, pp. 151-159, Feb 2017.
  3. Australian Maritime Safety Authority, "Fact Sheet - Under Keel Clearance Management System", Australian Maritime Safety Authority, May 2016.
  4. H. Kim, C. Mun, S. Lee, "Analysis and Experiment of Portrayal Process based on S-100 Standard of Marine Safety Information", Journal of Digital Contents Society, Vol. 9, No. 7, pp. 1289-1296, Jul 2018.
  5. International Hydrographic Organization, "S-100 - UNIVERSAL HYDROGRAPHIC DATA MODEL edition 3.0.0", International Hydrographic Organization, Apr 2017.
  6. W3Schools Online Web Tutorials. XPath Tutorial [Internet]. Available: https://www.w3schools.com/xml/xpath_intro.asp.
  7. C. Mun, Implementation of a Data Model for S-129 Under Keel Clearance Management and Display Test on S-52/S-57 SENC, Master's degree, Korea Maritime and Ocean University, Feb 2018.