초록
프레즌스 서비스는 사용자의 위치, 온라인/오프라인 여부, 네트워크 접속 방식 등 네트워크 사용자 관련 다양한 정보를 제공하며 모바일 환경에서 각 사용자들이 요구하는 프레즌스 리소스의 수는 크게 증가하고 있다. 따라서 이를 처리하기위하여 프레즌스 서버의 부하를 효율적으로 감소시킬 수 있는 방안이 필요하다. 본 논문에서는 다수의 사용자에 대한 다양한 프레즌스 정보를 제공하는 대용량 분산 프레즌스 서비스 시스템 구현에 메시지 제어 세션을 사용하여 프레즌스 서버의 부하를 효율적으로 분산 처리 할 수 있는 방식을 제안하였다. 본 연구에서는 이를 위하여 사용자 수의 증가에 따른 프레즌스 서버의 부하를 동적으로 복수 개의 서버에게 효율적으로 분산시키기 위한 메시지 제어 세션 구조가 제안되었고 프레즌스 서버 부하 제어를 위한 새로운 프레즌스 정보 데이터 구조가 설계되었다. 이 구조에서 각 프레즌스 서버들은 현재 부하 레벨을 실시간으로 교환하며 사용자 수 변화에 따른 전체 시스템 부하의 변화를 파악하여 각 서버의 부하 레벨이 고르게 유지되도록 분산한다. 제안된 프레즌스 서비스 시스템의 성능은 실험으로 분석하였다. 실험 결과 본 연구에서 제안한 구조의 경우 평균 프레즌스 등록 처리 시간이 기존 방식에 비해 42.6%에서 73.6%까지 감소함을 보여주었고 평균 프레즌스 통지 처리 시간은 37.6%에서 64.8%까지 감소함을 보여주었다.
Presence service provides various information about users such as locations, status of on/offline and network access methods, and number of presence resources required by each users increases largely in mobile environment. Therefore an effective method which can reduce load of presence servers is needed. In this paper, a large scale distributed presence service system which can distribute effectively total presence system load of presence servers using message control session has been presented. This large scale distributed presence service system provides various presence information for massive volumes of users. In this study, a new message control session architecture which can dynamically distribute loads of the presence servers to multiple servers has been presented, and a new presence information data architecture for controlling load of the presence servers has been designed. In this architecture, each presence server can exchange current load level in real time to get variance of the total system load change according to user numbers, and can distribute system load to maintain load level of each server evenly. The performance of the proposed large scale distributed presence service system has been analysed by experiments. The results has been showed that average presence resource subscription processing time reduced from 42.6% to 73.6%, and average presence notification processing time reduced from 37.6% to 64.8%.