Abstract
Recently, the domestic food service industry has grown in quantity and quality. Among them, the foodservice market in the group has grown to become infinitely competitive as well as the growth, and the role of the dietitian has been diversified. The professional self-concept refers to the feeling of self-own work as a professional person and his or her opinion, and the professional worker with a positive professional self-concept improves his / her ability to perform his or her job. The purpose of this study is to analyze the effect of dietitian's professional self-concept on job satisfaction and customer orientation. Among the subordinate factors of professional self-concept, leadership, usability, technology, and communication showed that technology and communication had a significant effect on job satisfaction. The results of this study are as follows. First, the effect of technology was found to be significant. Customer orientation is significantly influenced by communication and technology. In other words, the attitude of trying to satisfy the needs and desires of the customers as a nutritionist was found to be higher when the self-evaluating ability of the customer or other people is high.
최근 국내의 외식산업은 양적, 질적으로 많은 성장을 해 왔다. 그 중 단체급식 시장도 많은 성장은 물론 무한 경쟁화되면서 영양사의 역할도 다변화되어 왔다고 할 수 있다. 전문직 자아개념은 전문 직업인으로서의 자기 자신의 업무에 대한 느낌과 스스로의 견해를 말하며 긍정적인 전문직자아개념을 가진 전문직업인 일수록 업무 수행능력이 높아진다. 본 연구는 영양사의 전문직 자아개념이 직무 만족도와 고객지향성에 미치는 영향에 관한 분석을 실시하였고, 연구결과는 다음과 같다. 전문직 자아개념의 하위요인인 지도력, 용통성, 기술, 의사소통 중에서 기술과 의사소통이 직무 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 기술의 영향력이 큰 것으로 나타나 영양사 업무와 직접 관련된 기술 요인에 대해 영양사 스스로 긍정적으로 평가할수록 직무 만족도가 높다는 것을 알 수 있었다. 고객지향성의 경우에는 의사소통과 기술의 순으로 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 영양사로서 고객의 필요와 욕구를 충족시키기 위해 노력하는 태도는 고객 혹은 타인과의 공감 능력이 높다고 스스로 평가하는 경우에 높아지는 것을 알 수 있었다.