DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Educational Needs for Strengthening Entrepreneurial Competencies of Science and Technology Personnel

과학기술인력의 기업가역량 강화를 위한 교육요구도 분석

  • Received : 2018.08.22
  • Accepted : 2018.09.05
  • Published : 2018.10.28

Abstract

This study analyzed the Entrepreneurial Competencies of Science and Technology Personnel from the point of view of the industry's demanders. It is necessary to change institutional and policy support from quantitative support to improvement of qualitative level. Specifically, this study used the Borich's Needs Assessment Model to determine what capabilities are currently lacking and which should be supplemented. As a result of analysis, it showed that the current level was lower than expected level. Especially, expectation level was high in order of team working, problem solving ability, communication, abstract thinking, job knowledge, Autonomy, leadership, risk-taking, and commercialization are all lower than the overall average. In the analysis of educational need, the most important factor of entrepreneurial competence appeared in order of problem solving ability, teamworking, job related knowledge, abstract thinking, and communication. This means that it is necessary to logically solve the problems that are encountered in various situations in the organization by using cooperation between the teams and their own job knowledge. In addition, education should be conducted to effectively communicate the results to others.

본 연구는 과학기술 인력의 기업가역량을 수요자 관점에서 평가하면서 현재 어떤 역량이 부족하고 새롭게 보완해야 할지를 교육요구도(Borich's Needs Assessment Model) 조사를 통해 분석하였다. 그 결과 산업계가 기대하는 역량 수준 대비 현재 평가되는 수준이 낮은 것으로 나타났고 특히 팀워킹, 문제해결능력, 의사소통, 추상적사고, 직무관련지식 등의 순서로 기대요구수준이 높았으며, 인내력, 프로젝트 지식, 유연성, 자율성, 리더십, 위험감수, 사업화 능력의 현재 수준이 평가항목 전체의 평균보다 낮게 나타났다. 연구를 통해 과학기술인력의 기업가역량 강화를 위한 교육에서 현재 가장 필요한 부분은 문제해결 능력, 팀워킹, 직무관련 지식, 추상적 사고, 의사소통 강화 등의 순서로 나타났다. 이는 조직 내에서 다양하게 접하는 업무 이슈와 현안을 팀 내 협력과 자신의 직무관련 지식을 활용하여 해결해 나가는데 교육의 우선순위를 두어야 하는 것을 말해주고 있다. 특히 이 과정에서 문제를 해결하는 논리적 사고, 결과를 타인에게 효과적으로 전달하는 부분이 함께 보완되어야 하겠다.

Keywords

References

  1. 김영욱, "4 차 산업혁명과 미래 유망산업," 한국콘텐츠학회지, 제15권, 제4호, pp.28-32, 2017.
  2. 홍성민, "이공계 과학기술인력 고용 현황 분석과 시사점," 과학기술정책연구원, 과학기술정책, 제26권, 제3호, 2016.
  3. 이화선, "교양 교육적 접근을 통한 대학 창의성 교육 프로그램의 개발," 교양교육연구, 제11권, 제6호, pp.333-358, 2017.
  4. 홍성민, 조가원, 서지영, 성경모, 박기범, 정미나, 손경현, "기술혁신에 따른 고용패러다임 변화와 과학기술인력 양성전략," 정책연구, pp.1-190, 2017.
  5. 정준호, 김재수, 최기석, 이병희, "정부 R&D 투자가 기업 규모별 R&D 지출에 미치는 영향 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제10호, pp.150-162, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.10.150
  6. L. Castro and L. Sanz-Menendez, "The employment of PhDs in firms: trajectories, mobility and innovation," Research Evaluation, Vol.14, No.2, pp.57-69, 2005. https://doi.org/10.3152/147154405781776292
  7. Y. K. Lee and K. H. Kang, "The Analysis about Work Value of Undergraduates According to Major and Gender: In Focus of Engineering and Social Science Department," J. of Engineering Education Research, Vol.16, No.1, pp.27-34, 2013. https://doi.org/10.18108/jeer.2013.16.1.27
  8. N. J. Paik and J. D. Ohn, "The meaning of standards and performance in a competency-based curriculum," J. of Curriculum Studies, Vol.32, No.4, pp.17-46, 2014. https://doi.org/10.15708/kscs.32.4.201412.002
  9. 홍성민, "이공계 과학기술인력 고용 현황 분석과 시사점," 과학기술정책, 제26권, 제3호, 2016.
  10. 김진용, 이공계인력 육성, 활용과 처우 등에 관한 실태조사, 한국과학기술기획평가원, 2015.
  11. 이정재, 김진용, "이공계인력 전환가능역량 조사," 공학교육연구, 제18권, 제1호, pp.41-46, 2015.
  12. 최현묵, 최성욱, "구조방정식을 이용한 지역인재 육성사업 운영체계의 성과에 미치는 영향요인 분석 : HRD 거버넌스 체계를 중심으로," 한국지역개발학회지, 제27권, 제2호, pp.17-36, 2015.
  13. 김희종, "통계로 본 주요국 과학기술인재 현황," 과학기술정책, 제24권, 제3/4호, 2014.
  14. 홍성민, 김형주, 조가원, 박기범, 김선우, " 미래과학기술인재상에 대응한 인재양성전략," STETI insight, 131. 2013.
  15. 이은경, "한국 여성과학기술인 지원정책의 성과와 한계," 계명대학교 여성학연구소, 젠더와 문화, 제5권, 제2호, pp.7-35, 2012.
  16. S. Mitchelmore and J. Rowley, "Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda," International J. of entrepreneurial Behavior & Research, Vol.16, No.2, pp.92-111, 2010. https://doi.org/10.1108/13552551011026995
  17. J. Brinckmann, Competence of Top Management Teams and the Success of New Technology Based Firms: A Theoretical and Empirical Analysis Concerning Competencies of Entrepreneurial Teams and the Development of Their Ventures, Gabler Publishing, Wiesbaden. 2008.
  18. Y. J. Byun, M. S. Kim, and Y. S. Yang, "The Study of Metrics development for Entrepreneurial Program Effectiveness," Asia-Pacific J. of Business Venturing and Entrepreneurship, Vol.9, No.4, pp.77-86, 2014. https://doi.org/10.16972/apjbve.9.4.201408.77
  19. J. S. Lee and S. M. Lee, "The Relationship between Entrepreneurial Education and Entrepreneurial Intentions : Focusing on Moderating Effects of Entrepreneurial Orientation and Environmental Factors," Asia-Pacific J. of Business Venturing and Entrepreneurship, Vol.10, No.3, pp.61-74, 2015. https://doi.org/10.16972/apjbve.10.3.201506.61
  20. V. Souitaris, S. Zerbinati, and A. Al-Laham, "Do entrepreneurship programmes raise entrepreneurial intention of science and engineering students? the effect of learning, inspiration and resources," J. of Business Venturing, Vol.22, No.4, pp.566-591, 2007. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2006.05.002
  21. 이우진, 황보윤, "대한민국 창업교육 연대기," 벤처창업연구, 제10권, 제3호, pp.171-183, 2015.
  22. S. J. Lee and S. Y. Jeong, "Interaction between Innovation Actors in Innovation Cluster: A Case of Daedeok Innopolis," J. of Technology Innovation, Vol.14, No.4, pp.820-844, 2014.
  23. J. I. Choi and Y. S. Yang, "Program development task for entrepreneurship education," Venture Entrepreneurship Research, Vol.7, No.1, 2015.
  24. 최용호, 신진교, 김승호, "최고경영자, 전략 및 구조요인이 중소기업의 성과에 미치는 영향," 중소기업연구, 제25권, 제2호, pp.103-125, 2003.
  25. T. W. Man, T. Lau, and K. F. Chan, "The competitiveness of small and medium enterprises a conceptualization with focus on entrepreneurial competencies," J. of Business Venturing, Vol.17, pp.123-142, 2002. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(00)00058-6
  26. J. R. Baum, E. A. Locke, and K. G. Smith, "A multidimensional model of venture growth," Academy of Management J., Vol.44, pp.292-303, 2001.
  27. S. Umar, N. Man, N. M. Nawi, I. A. Latif, and B. A. Samah, "Core competency requirements among extension workers in peninsular Malaysia: Use of Borich's needs assessment model." Evaluation and program planning, Vol.62, pp.9-14, 2017. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2017.02.001
  28. G. D. Borich, "A needs assessment model for conducting follow-up studies," J. of Teacher Education, Vol.3, No.3, pp.39-42, 1980.
  29. Verni Y. Ismail and Efendy Zain, "The portrait of entrepreneurial competence on student entrepreneurs," Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol.169, pp.178-188, 2015. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.300
  30. J. Zhou and C. E. Shalley, "Research on employee creativity: A critical review and directions for future research," In Research in personnel and human resources management, Emerald Group Publishing Limited, pp.165-217, 2003.
  31. T. M. Amabile, "Componential Theory of Creativity," Working Paper, Harvard Business School, pp.21-96, 2012.