DOI QR코드

DOI QR Code

Performance Analysis of Directors, Producers, Main Actors in Korean Movie Industry using Deciles Distribution (2004-2017)

평균 관객 수 10분위를 활용한 감독, 제작자, 배우 흥행성과 분석

  • Received : 2018.09.12
  • Accepted : 2018.10.13
  • Published : 2018.10.28

Abstract

On the 855 pure Korean commercial fictional movies, excluding diversity films, released in Korea from 2004 to August 2017, I conducted deciles distribution analysis of box office performance of those movies and average box office performance of directors, producers and lead actors who involved in making them. Deciles distribution analysis of average box office performance might be helpful to predict their next box office performance of newly produced Korean movies and to evaluate their contribution to box office performance. In baseball, the various index such as winning rate, on-base percentage, slugging percentage, stolen base percentage, battling average, earned run average is used for predicting and reviewing of professional players. In this study, I evaluate the script's narrative quality by the indirect method of insight and judgment of creative manpower involved in making the movies. For the more productive prediction, direct statistical analysis method on the narrative of the script needs to develop. Time series analysis is required to evaluate the rise and fall of creative manpower and network analysis is also necessary to see the interaction among creative people.

2004년~2017년 8월까지 국내에 개봉된, 다양성 영화를 제외한 순수 국산 상업 극영화 855편만을 대상으로 하여 이들 영화의 감독, 제작자, 주연배우, 흥행성적을 조사하여 각각의 변수들에 대한 10분위 분석을 시행하였다. 다양성을 제외한 극영화 855편을 만드는 데에는, 감독은 509명, 제작자는 696명, 주연배우는 785여 명이 참여하였다. 프로야구 등 스포츠에는 많은 통계적 분석이 활용되고 있다. 승률, 점유율, 타율, 출루율, 도루성공률, 장타율, 삼진, 비율, 볼넷 비율, 홈런 비율 등이 스포츠 경기 결과를 예측하고, 프로선수들의 평가지표로 다뤄지고, 선수들의 연봉 협상의 참고자료가 되고 있다. 스포츠 경기처럼 우연이 많이 존재하는 영화 흥행에서도 영화의 퀄리티를 결정짓는, 창의력이 있어야 하는 인력들 즉 제작자, 감독, 주연배우 등의 평가에 10분위를 활용하여, 이들의 성과를 예측하거나 공헌도를 평가하는 데에 참고자료가 될 수는 없는지를 탐색하고자 한다. 본 연구에서는 대본 즉 시나리오에 대해서는 제작자, 배우, 감독이 선택하는 안목과 경륜을 통한 간접평가만을 담고 있다. 향후 시나리오 내러티브 분석의 정량화, 창작 인력의 성장과 쇠퇴를 볼 수 있는 시계열 분석, 창작 인력 간의 상호작용을 보는 네트워크 분석이 요구된다.

Keywords

References

  1. 한국장학재단소득구간 산정절차, http://www.kosaf.go.kr/
  2. 김정호, 김재성, "한국영화 4대 배급사의 흥행 10 분위 기반 배급행태 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제6호, pp.305-322, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.06.305
  3. B. Baumer and A. Zimbalist, 송민구 역, Sabermetric Revolution 통계는 어떻게 야구를 비즈니스로 바꾸는가?,한빛비즈, 2015.
  4. 류설리, 유승호, "한국영화 주요배우. 감독 네트워크의 관객동원 안정성에 관한 연구:1998-2007 영화를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, p.63, 2009.
  5. 김정호, "한국영화 스타파워분석," 영화 연구, 제38호, p.26, 2008.
  6. 영화진흥위원회, 한국영화데이터베이스와 박스오피스, http://www.kobis.or.kr/kobis/business/mast/mvie/searchMovieList.do
  7. 김정호, 김재성, "신인 영화감독의 한국영화시장 진출에 대한 거시 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제4호, p.140, 2017.
  8. 영화진흥위원회, 2015년 한국영화산업실태조사, pp.28-29, 2017.
  9. 영화진흥위원회, 2015년 한국영화산업실태조사, p.36, 2017.
  10. 김진선, "3주간 89만, 흥행실패'인랑' 광복절 노리고 VOD 출시했나," 서울경제, 2018.8.15. http://www.sedaily.com/NewsView/1S3DD75JC8
  11. 김현록, "'인랑' 김태완 대표 "새로운 것을 보여드리겠다,"(인터뷰), 스타 뉴스, 2018.7.16. http://star.mt.co.kr/stview.php?no=2018071608063151138&outlink=1&ref=http%3A%2F%2Fsearch.daum.net
  12. 유현지, "전편 기록 넘어선 '탐정: 리턴즈', 300만 관객 돌파 눈앞," 맥스무비, 2018.7.2. http://news.maxmovie.com/380127#csidxc64bb7f4bf82b5d94c8b8ac4e369442