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Analyzing the Issues of Qualification Recognition Agreement between Korea and Russia

한-러 학위상호인정 협정 추진 쟁점 분석

  • Received : 2018.04.15
  • Accepted : 2018.06.30
  • Published : 2018.06.30

Abstract

This study aimed to improve the understanding of the qualification recognition system between Korea and Russia and to provide a way to help in the conclusion of the agreement on the qualification recognition in higher education through discussing related issues. To this end, we examined the recognition of academic qualifications in Korea and Russia, analyzed the status of mutual recognition of qualifications in higher education, and finally pointed out the issues raised and suggested ways to improve them. In the discussion of the qualification agreement, the issues are: first, whether the level of the agreement should be an intergovernmental agreement or an inter-institutional arrangement; Second, what is the scope of the agreement, and, third, with regard to the question of universality of the application of mutual recognition, whether this agreement can be universally applied to all Russian federal entities at the conclusion of the agreement. This study suggested that the mutual recognition agreement be concluded at a comprehensive and general level, and the qualification should be limited to academic qualifications, and the universality of the mutual agreement should be specified. Based on the results of this study, we proposed the necessity of regular and continuous discussions between the experts and government officials of the two countries in order to establish the system of the mutual recognition agreement and implementation process between Korea and Russia.

본 연구는 한국과 러시아 상호 간의 학위인정제도에 대한 이해를 높이고 관련 쟁점에 대한 논의를 통하여 향후 학위인정협정 체결 시에 도움을 줄 수 있는 방안을 마련하고자 수행되었다. 이를 위하여 한국과 러시아에서 양국의 학위인정 방식을 살펴보고 양국의 국가 간 학위 상호인정 현황을 분석하였으며, 마지막으로 한-러 학위인정 협정 논의 과정에서 나타나는 쟁점과 이에 대한 개선방안을 제시하였다. 학위인정 협약 논의에 있어서 쟁점은 첫째, 협약의 수준(명칭)을 정부간 협정(agreement)으로 할 것인가 기관 간 약정(arrangement)을 할 것인가, 둘째, 협정문에서 제시되고 있는 자격이 구체적으로 의미하는 바와 그 범위는 무엇인가, 셋째, 상호 학위인정 적용의 보편성 문제와 관련하여, 협정 체결시 동 협정이 모든 러시아의 연방주체들에게도 보편적으로 적용될 수 있는가 하는 것이었다. 본 연구에서는 포괄적이고 일반적 수준에서 학위 상호인정협정을 체결하고, 동 협정에서 자격은 학문적 자격으로 한정하도록 하며, 상호협정 체결시의 보편성을 명문화해야 한다는 방안을 제시하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 한-러 학위상호인정협정 체결과 실행 과정의 체계화를 마련하는 것과 실제 협정체결과 체결 후의 후속조치를 위해서는 양국 전문가들과 정부 담당자들 간의 정기적 지속적 논의의 필요성을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단