Acknowledgement
Supported by : 한국연구재단
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The purpose of this study is to understand the features of private tutoring and its social and economic implications in Eastern European countries. In recent decades, academic attention to private tutoring increased as the expansion of private tutoring has been noticed globally including Europe, Africa and South America. Firstly, this study will investigate the nature and the scale of private tutoring in Eastern European countries which experienced transition to a democratic and market economy. Secondly, it will analyze the growth of private tutoring in the context of education market. Finally, it will consider some issues relating to intervening private tutoring in order to promote the equal opportunity of education in public education provision.
오늘날 사교육은 한국을 비롯한 동아시아 뿐만 아니라 유럽, 아프리카, 남미 등 세계 여러 지역에서 일어나면서 하나의 글로벌 현상으로 받아들여지고 있으며, 따라서 사교육 연구도 교육의 주요한 관심의 대상이 되고 있다. 본 연구의 목적은 동유럽 국가에서의 사교육 동향을 살펴보고 그러한 사교육의 사회 경제적 의미를 논의하는 데 있다. 이러한 목적을 위해, 이 연구는 민주적 정치제도와 시장주의 경제제도로의 체제전환을 경험한 동유럽 국가에서 최근 증가하고 있는 사교육의 동향에 대해 알아보고, 시장 논리의 관점에서 사교육의 증가 현상을 분석하며, 사교육의 증가에 대한 관리와 함께 공교육에서 교육기회를 평등하게 보장할 수 있는 방안을 탐색한다.
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