The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 20 Issue 4
- /
- Pages.125-153
- /
- 2018
- /
- 1229-8301(pISSN)
- /
- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
Parenting Efficacy and Happiness of Mothers of Elementary School Students with Disabilities
초등학교 장애학생 어머니의 양육효능감과 행복감
- 박은진 (부산혜남학교) ;
- 박재국 (부산대학교) ;
- 김은라 (부산대학교 교육발전연구소)
- Published : 20180000
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to investigate the level of perception on parental efficacy and happiness and correlation between parental efficacy and happiness of mothers of elementary school students with disabilities. Method: To this end, 218 mothers of elementary school students were asked to complete two questionnaires on parenting efficacy and happiness. Results: First, the mothers of elementary school students with disabilities showed a positive level of parenting efficacy. As well, there were significant differences according to sociodemographic variables such as child's gender, type of career, parent's education participation frequency, and school life satisfaction. Second, the level of happiness of mothers of elementary school students with disabilities was normal. As well, there were significant differences according to child's gender, mother's age, type of career, and school life satisfaction. Third, there were significant correlation between parenting efficacy and happiness. Conclusion: Based on these results, it was necessary to develop the various parent education programs to support the understanding of mother's parenting efficacy and perception of happiness, and to support the family raising children with disabilities to improve mother's parenting efficacy and happiness do.
연구목적: 본 연구는 초등학교 장애학생 어머니의 양육효능감과 행복감에 대한 인식과 두 변인간의 관계를 탐색하는데 목적이 있다. 연구방법: 이를 위하여 초등학교 장애학생 어머니 218명을 대상으로 양육효능감과 행복감에 대한 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 통계처리 하였다. 연구결과: 첫째, 초등학교 장애학생 어머니의 양육효능감은 긍정적인 수준으로 나타났다. 또한 자녀의 성별, 어머니의 직업 유형, 부모교육 참여 횟수, 그리고 학교생활만족도에 따라 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 초등학교 장애학생 어머니의 행복감은 긍정적으로 나타났다. 또한 자녀의 성별, 어머니의 연령, 직업 유형, 학교생활 만족도에 따라 집단 간 유의미한 차이가 있음이 확인되었다. 셋째, 초등학교 장애학생 어머니의 양육효능감과 행복감은 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있음이 확인되었다. 결론: 본 연구결과를 바탕으로 초등학교 장애학생 어머니의 양육효능감과 행복감을 증진시켜줄 수 있는 다양한 부모교육 프로그램 구안 등의 전략에 대하여 논의하였다.
Keywords