특수아동교육연구 (The Journal of Special Children Education)
- 제20권1호
- /
- Pages.107-141
- /
- 2018
- /
- 1229-8301(pISSN)
- /
- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
발달장애학생 성교육 실태 및 부모의 요구 분석
The Analysis of Sexuality Education Status and Parents' Needs for Students with Developmental Disabilities
초록
연구목적: 본 연구는 발달장애학생의 성교육 실태 및 요구를 조사하여 발달장애학생 성교육을 지원하기 위한 방안을 모색하고자 하였다. 연구방법: 이를 위하여 발달장애학생 부모 123명을 대상으로 발달장애학생의 성교육 실태와 요구를 가정과 기관의 측면에서 살펴보았다. 연구결과: 발달장애학생 성교육 실태와 요구 분석에 따른 논의 중, 실태에 따른 지원방안은 (1) 적극적이고 선행적인 성교육 제공, (2) 부모의 성 지식 및 인식 점검 및 재교육, (3) 발달단계에 적합한 성교육 내용의 다양화로 나타났다. 그리고 요구에 따른 지원방안은 (1) 지적장애와 자폐성장애를 구분하여 부모교육 제공, (2) 대인관계 및 성적자기결정권 향상에 관한 교육 내용 추가, (3) 증거기반의 성교육 교재 교구 개발, (4) 장애특성을 이해하는 성교육 전문강사 양성 및 배치로 나타났다. 결론: 이상의 결과는 발달장애학생 성교육을 지원하고 관련 프로그램을 개발하는데 유용한 기초 자료로 활용될 것이다.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the status and needs of sexuality education for students with developmental disabilities and to find a way to support sexuality education for students with developmental disabilities. Methods: This study was conducted with 123 parents of students with developmental disabilities, and the status and needs of sexuality education for students with developmental disabilities were examined in terms of home and institution. Results: The method to support sexuality education for students with developmental disabilities was examined according to status and needs. First, the support method according to status was as follows: (1) the active and proactive sex education, (2) the parental sexual knowledge and awareness check and retraining, and (3) the diversity of sexuality education content suitable for the developmental stage. The support method according to the needs was as follows: (1) providing parent education by classifying intellectual disabilities and autistic disorders, (2) adding educational content on improving interpersonal and sexual self-determination, (3) developing evidence-based sexuality education teaching materials, (4) sexuality education professional lecturers. Conclusion: The results of this study would be used as basic data to support the sexuality education of students with developmental disabilities and to develop related programs.
키워드