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Development of problem-based learning program for high school student using everyday life materials to learn biology classification

고등학생을 대상으로 한 생물 분류 학습을 위한 실생활 소재 활용 문제중심학습 프로그램 개발

  • Published : 20180000

Abstract

This study was to develope a high school education program for students to understand features of organisms and classify them using everyday life materials, which are in 'Biodiversity and Evolution' unit of Biology II subject, by applying IMSA(Illinois Mathematics & Science Academy) problem based learning. The program made students perform IMSA problem based learning stages for 3 periods and do homework. Students' task was that they, as a curator in the Museum of Natural History, had to make an exhibition panel which explains 3 domains and 6 kingdoms by using items in a supermarket. The program was revised through a validity test of experts and high school teachers in biology education. It was completed by applying to 77 high school students in Incheon. A rubric was devised to assess students' product as well. The students showed an interest in learning and understood learning content well. After class, there was a long term retention, in which they try to apply knowledge to their everyday life. A supermarket has an advantage in that it is a place where students could easily get access without time limit and meet diverse organisms. In addition, presenting a specific place could provide creative thinking opportunity for students. This study has significance for learning through connecting biology classification with everyday life materials

본 연구는 IMSA(Illinois Mathematics & Science Academy) 문제중심학습 모형을 적용하여 고등학교 생명과학II '생물 다양성과 진화' 단원에서 실생활 소재를 활용해 생물의 특징을 이해하고 그것을 분류하는 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 개발된 프로그램은 3차시 동안 IMSA 문제중심학습 모형에서 제시하는 단계를 수행하도록 하였으며 중간에 과제를 부여하였다. 학생들에게 제시된 문제는 자연사 박물관의 큐레이터가 되어 마트에 있는 것을 활용해 3역과 6계의 생물 분류체계를 설명하는 전시 패널을 만드는 것을 내용으로 하고 있다. 개발된 프로그램은 생물교육 전문가와 현직 교사의 타당도 조사를 거쳐 수정, 보완하였다. 인천광역시 소재 일반 고등학교 학생 77명에게 예비 적용한 후 완성하였다. 학생 산출물을 평가하기 위한 루브릭도 함께 개발하였다. 예비적용 결과 개발된 프로그램은 흥미롭고 수업내용을 잘 이해할 수 있는 것으로 평가 받았다. 수업 후에도 학습한 내용을 일상에 계속 적용해보는 장기적 파지가 일어났다. 마트라는 소재는 시간에 구애 받지 않고 쉽게 접근할 수 있으며 다양한 생물을 접할 수 있는 공간이라는 장점이 있었고, 특정한 공간을 제시함으로써 창의적인 사고를 하게하는 기회를 줄 수 있었다. 개발된 프로그램은 생물의 분류를 실생활 소재와 연결하여 학습할 수 있다는 점에서 의미를 갖는다.

Keywords