Improvement on Psychological Stability of the Elderly by Using Companion Robot

반려동물형 로봇을 이용한 고령자 심리 안정의 향상 방안

  • Lee, Jong-Sik (Department of Interaction Science, Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Kang-Nyeon (Department of Interaction Science, Sungkyunkwan University)
  • 이종식 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과) ;
  • 이강년 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과)
  • Received : 2018.04.17
  • Accepted : 2018.06.08
  • Published : 2018.06.30

Abstract

This study is on the elderly people's use and experience of pet robots (companion robots). Applying companion robots for the elderly's daily lives can enhance their quality of life. Leisure is main activity of the elderly who are out of work. Therefore, the quality and diversity of leisure can affect the quality of their life. Companion Robots could provide them with more advanced and interesting experiences. Around the world, population aging becomes one of the most important trends in each country. The social and economic burden of aging is serious challenge on sustainability of the world, including S. Korea. The authors examine use of Companion Robots for elderly (from 50 years old to 90 years old). In this experiment, the authors study and measure many factors including system quality, interface quality, displeasure, enjoyment, willingness to reuse, perception on new technology. In regression analysis, intimacy(t=-2.006, p<.05) is significant factor on displeasure of Companion Robot. In another regression, displeasure of Companion Robot (independent variable) is significant factor on enjoyment(t=-3.327, p<.01) and willingness to reuse(t=-2.636, p<.01). Therefore, when elderly one feels less displeasure of Companion Robot, he/she feels more enjoyment and willingness to reuse. As a result, the elderly who don't familiar to new technology could improve quality of life and leisure activity by using companion robot.

본 연구는 고령자의 반려동물형 로봇의 이용과 사용자 경험에 대한 것이다. 반려동물형 로봇을 고령자의 일상에 활용하는 것은 고령자의 삶의 질을 높일 수 있다. 여가는 은퇴한 고령자의 주된 활동이다. 그러므로, 여가의 다양성과 질은 그들의 삶의 질에 영향을 줄 수 있다. 반려동물형 로봇은 고령자에게 더욱 발전되고 흥미로운 경험을 제공할 수 있다. 세계적으로, 인구 고령화는 각국에서 가장 중요한 트렌드 중 하나가 되고 있다. 고령화에 따른 사회적, 경제적 부담은 한국 등 세계 전체의 지속가능성에 심각한 도전이다. 저자들은 고령 피험자(50세부터 90세까지)를 대상으로 반려동물의 이용에 관해 조사한다. 본 실험에서, 저자들은 시스템 품질, 인터페이스 품질, 불쾌감, 즐거움, 재이용 의도, 첨단과학기술인식 등 주요한 요인들을 연구하고 측정한다. 회귀분석에서, 친숙감(t=-2.006, p<.05)은 반려동물형 로봇에 대한 불쾌감에 유의미한 영향을 미친다. 다른 회귀분석에서, 반려동물형 로봇(설명 변수)에 대한 불쾌감은 즐거움(t=-3.327, p<.01)과 재이용 의도(t=-2.636, p<.01)에 유의미한 영향을 미치는 요인이다. 그러므로, 고령자가 반려동물형 로봇에 불쾌감을 적게 느낄 때, 고령자는 더 많은 즐거움과 재이용 의도를 느낄 것임을 시사한다고 볼 수 있다. 결과적으로, 첨단과학기술에 익숙하지 않은 고령자도 반려동물형 로봇을 이용해서 여가 활동과 삶의 질을 높일 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 한국연구재단의 과학기술인문융합 연구 사업으로 과제번호 2017M3C1B6052272 로 학술연구 조성비를 지원 받음.