The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction (JLCCI) (학습자중심교과교육연구)
- Volume 18 Issue 4
- /
- Pages.201-223
- /
- 2018
- /
- 1598-2106(pISSN)
- /
- 2671-776X(eISSN)
A Study on the Functional Aspects of Culture diversity Education in Middle Schools: Focus on the Teaching Experience of Y Middle School Teachers in China
문화 다양성 교육에 대한 중학교 교사들의 역량 양상 탐색
Abstract
The need for cultural diversity education is increasing due to the increase in awareness and importance of cultural diversity education in the current education field in the era of globalization. The purpose of this study is to apply knowledge, understanding, attitude and ability to perform cultural diversity education to storytelling for teachers who are responsible for cultural diversity education in Shandong Y middle school in China by applying in - depth interview method I tried to understand their experiences and the actual situation of the school scene and tried to suggest the direction of correct cultural diversity education. As a result, we conducted a systematic study on cultural diversity in terms of academic competency, and an abstract attitude that accommodates cultural diversity in reflective instruction, and a cultural diversity in practical teaching ability. Therefore, the cultural diversity education of middle school teachers are well understood or the attitudes toward the cultural diversity education and such perception are free from diverse work areas, teaching experience, and cultural diversity education. In addition, the degree of implementation of culture diversity education was relatively lower than the level of awareness. And although many teachers provide culture diversity education on the site, they usually provide cultural diversity education in schools with learning activities presented by the curriculum guidelines. In this paper, we describe the limitations and discuss the improvement method.
세계화 시대의 현 교육 현장에서 문화 다양성교육에 대한 새로운 인식과 중요성의 증대로 문화 다양성교육에 대한 필요성이 높아지고 있다. 본 연구는 심층 인터뷰 방법을 적용하여 중국 산둥성 Y 중학교에서 문화 다양성 교육을 담당하는 주체인 교사를 대상으로 문화 다양성 교육에 대한 지식, 이해와 태도, 수행하는 능력 등 그들의 경험과 학교 현장의 모습을 실제로 이해하고자 하였고, 나아가 올바른 문화 다양성 교육의 방향성을 제시하고자 하였다. 연구결과, 이론적 교수역량 차원에서는 '문화 다양성을 교수하는 구성적 지식', 성찰적 교수역량에서는 '문화 다양성을 수용하는 반성의 태도', 실천적 교수역량에서는 '문화 다양성을 실천하는 후행적 기능'이 라는 본질적 주제를 도출하였다. 이를 통해 중학교 교사들의 문화 다양성 교육에 대해 비교적 잘 이해하고 있거나 긍정적인 태도를 보였으며, 이러한 인식은 근무지역, 교직경력, 문화 다양성 교육에 대한 교육경험 여부는 그들에게 별다른 영향력을 미치지 못했다. 또한, 문화 다양성 교육의 실천적 정도는 인식적 정도보다 상대적으로 낮았다. 그리고 많은 교사가 학교 현장에서 문화 다양성 교육을 실시하고 있지만 주로 교과지침서에서 제시한 학습활동 중심으로 문화 다양성 교육을 실시하고 있었다. 이 글에서는 이에 따른 한계점을 기술하고, 개선방법에 대하여 논의하였다.
Keywords