The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction (JLCCI) (학습자중심교과교육연구)
- Volume 18 Issue 24
- /
- Pages.1443-1465
- /
- 2018
- /
- 1598-2106(pISSN)
- /
- 2671-776X(eISSN)
DOI QR Code
Through Taekwondo Class International Students' Adaptation to Korean Society and Culture through Experiences of Korean Traditional Culture
태권도 수업을 통한 외국인 유학생들의 한류문화경험과 사회문화적응
- 김재은 (경운대학교)
- Published : 20181200
Abstract
This study aimed at analyzing what meaning international students' experiences of Taekwondo carry in the process of their understanding of Korean society and culture and their adaption to life in Korea, thereby exploring the educational value of Taekwondo in their adaption to Korean society and culture. The study was carried out for 15 weeks with the application of the method of case study. The subjects of the study included a total of 15 international students who had participated in Taekwondo class offered by the international interchange center of A University. Based on questions of the international students' reasons for studying in Korea, various aspects of life in Korea, reasons to participate in Taekwondo class and their participation in Taekwondo class and adaption to Korean society and culture, in-depth interviews, Participant observation and the collection of document materials were carried out. The international students decided to study in Korea because they expected to acquire various vocational opportunities in Korea, a developed nation, and they were interested in Korean system for studying abroad, which was more systematic than those of other nations, and in K-culture. While studying in Korea, they felt foreign about Korean society and culture, which were different from the societies and cultures of their nations, and had difficulty in communicating in Korean. While participating in Taekwondo class, the international students had the aesthetic experience of feeling the beauty of body movements and controlled their insides through mediation and improved their health, which in turn increased their self-confidence. Taekwondo class helped them to understand Korean society and culture, to merge Korean society and culture with those of their nations and to adapt to Korean society and culture through selective acception. They made acquaintances with Korean students through interchanges in Taekwondo class, which alleviated the loneliness they felt while studying abroad and helped them to continue their study in Korea with satisfaction.
이 연구는 외국인 유학생들이 한국 사회문화를 이해하고 유학생활에 적응하는 과정에서 태권도 수업 경험이 작용하는 의미를 분석하여 사회문화적응으로 태권도의 교육적 가치를 탐색한 연구이다. 사례연구 방법을 적용하여 15주간 진행하였으며 A 대학교 국제교류센터에 개설된 태권도 수업에 참여하는 외국인 유학생중 총 12명을 연구 참여자로 선정하였다. 외국인 유학생들의 유학계기, 유학생활의 다양한 모습, 태권도 수업 참여계기, 태권도 수업 참여와 한국의 사회문화적응에 대한 질문을 중 심으로 심층면담, 참여관찰, 문서자료를 수집하였다. 외국인 유학생들은 발전된 한국에서 전공지식을 쌓아 다양한 직업적 기회를 획득할 수 있을 것이라는 기대, 다른나라에 비해 체계적인 한국의 유학 시스템, K-culture에 대한 관심 등으로 유학을 선택하였다. 유학생활을 하며 출신국가와 다른 한국의 사회문화에 이질감을 느끼고 언어소통이 원활하지 않아 어려움을 겪었다. 외국인 유학생들은 태권도 수업에 참여하며 신체 움직임의 아름다움을 느끼는 미적 체험을 하였고 수련 후 명상을 통해 갈 등을 겪고 있던 내면을 다스리고 신체와 정신의 건강도 증진되어 유학생활의 자신감이 향상되었다. 태권도 수업은 외국인 유학생들이 한국의 사회문화를 이해하고 출신국과 한국의 사회문화를 융합하고 선택적 수용을 하여 적응에 도움을 주었다. 태권 도 수업에서 교류하게 된 외국인 유학생들과 한국인 학생들의 친분 형성으로 유학생활의 외로움을 해소하고 만족스러운 유학생활을 지속하게 되었다.
Keywords