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이주민 밀집지역 내 학교-가정-지역사회의 연계 효과: 교사의 어려움 경감을 중심으로

The Effect of School-Home-Community Connection on the Alleviation of Teachers' Challenges in Neighborhoods of Immigrant Concentration

  • 송효준 (한양대학교 다문화교육학과) ;
  • 양경은 (성공회대학교 열림교양대학 사회복지학)
  • 발행 : 20180900

초록

이 연구는 이주민 밀집지역 내 학교에 재직 중인 교사가 경험하는 이주배경 학생 학습지도의 어려움을 개방체제 관점에서 조망한다. 자원의존 이론에 기반하여 학교-가정-지역사회를 연계하기 위한 학교조직 수준의 노력에 따라 교사가 경험하는 어려움의 정도가 체계적인 차이를 보일 것이라는 가설을 설정하고 이를 실증적으로 검토하고자 하였다. 이를 위해, 서울과 경기 지역의 초·중학교를 대상으로 수집된 표본 중 이주민 밀집지역 소재 32개 초·중학교에 재직 중인 교사 328명의 자료를 분석하였다. 분석 결과, 교사가 경험하는 어려움의 학교 간 변량은 전체 변량의 38%로 학교별 차이가 상당한 것으로 나타났다. 특히, 학교 차원에서 가정 및 지역사회와 연계하는 수준이 높을수록 해당 학교의 교사가 경험하는 어려움이 유의하게 낮아지는 경향이 관찰되었다. 이 연구의 결과는 이주민 밀집지역 내 학교 교사가 경험하는 어려움의 성격을 재조명하고, 학교조직의 적극적인 경계 확대 전략이 교사의 직무환경 개선에 기여할 수 있음을 시사한다.

Drawing on an open system approach to understanding schools as organizations, this study examined whether challenges experienced by teachers in immigrant neighborhoods are mitigated to the extent in which schools effectively collaborate with parents and other agents in the neighborhoods. Data were gathered from a total of 328 teachers in 32 elementary and middle schools located within areas characterized by high levels of immigrant residential concentration in Seoul and Gyeonggi. The data showed that challenges experienced by teachers were significantly lessened in schools that had organic ties with agents in the external environments. This finding sheds new light on the importance of understanding schools as open-system organizations whose successful performance largely depends on factors external to classrooms. It appears that boundary spanning and bridging strategies may be utilized by school leaders to improve teachers' task performance at schools in areas of immigrant concentration.

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