Journal of School Social Work (학교사회복지)
- Volume 42
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- Pages.163-185
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- 2018
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- 2950-9130(pISSN)
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- 1975-1567(eISSN)
DOI QR Code
The Effects of Depression on Career-Identity among youths: Focused on the Mediating Effect of the Fandom activities
청소년의 우울이 진로정체감에 미치는 영향: 팬덤 활동의 매개효과를 중심으로
- Published : 20180600
Abstract
The purpose of this study is to examine the mediating effects of fandom activities on the path between depression and career-identity of adolescents. For the purpose, the study analyzes the longitudinal data of 941 adolescents from the 4th through 6th waves accumulated by the panel study of the Korea Children and Youth Panel Survey(KCYPS) of the Korean National Youth Policy Institute. For analytic methods, we use structural equation modeling, and the bootstrapping method. The results of the structural equation modeling analysis show that depression of adolescents has a direct negative influence on their career-identity. In addition, depression also has a direct positive association with on fandom activities influence. Lastly, the study results reveal that adolescents' fandom activities have a significant mediating effect on the relationship between depression and career-identity. In other words, depression itself has a negative effect on youth career identity, but increases the level of youth fandom activities, and the increased fandom activities can affect career identity positively. In conclusion, the study discusses practical and political implications regarding the positive function of youth fandom activities for their developmental outcomes.
본 연구는 청소년의 우울이 진로정체감에 미치는 영향에서 팬덤활동의 매개효과를 검증하는데, 그 목적이 있다. 연구대상은 아동청소년패널의 중학교 1학년 4차- 6차년도 조사에 모두 참여한 고등학교 1-3학년 청소년 941명을 대상으로 하였다. 분석을 위해 확인적 요인분석, 구조방정식 모형분석을 실시하였으며, 간접효과의 유의성 검증은 부트스트랩 방법을 활용하였다. 분석결과, 첫째, 청소년의 우울은 진로정체감에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 청소년 팬덤 활동은 진로정체감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 팬덤 활동은 우울과 진로정체감 사이에 유의한 매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 따라서 우울 자체는 진로정체감에 부정적인 영향을 미치지만, 팬덤 활동을 활발히 하게 되면 진로정체감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 팬덤 활동이 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 청소년의 진로정체감 발달을 위한 정책적·실천적 방안에 대해 논하였다.