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The Effects of Children's Rights-related Experiences on School Adjustment and Prosocial Behavior

아동청소년의 인권관련 경험이 학교생활적응과 친사회적 행동에 미치는 영향

  • Published : 20180600

Abstract

The study investigated the children's rights-related experiences to examine their effects on school adjustment and prosocial behavior. Frequency analyses, Pearson correlation analyses and multiple regression analyses were conducted using the data of "Survey of the Children's Rights Perception", which surveyed 1,179 students including 365 in elementary schools, 526 in middle schools, and 288 in high schools. The analyses revealed the followings. First, children attended less than two programs of human rights education within a year and showed low knowledge on children's rights. Second, children's rights-related experiences were correlated very weakly or not at all correlated. Third, among the children's rights-related experiences, children's experiences of respect from parents and in schools had influences on school adjustment in all school levels, while children's experiences of respect from parents and knowledge on children's rights had effects on prosocial behavior. Based on the results, reinforcement of systematic human rights education and creation of a human rights-friendly environment were suggested.

본 연구는 인권관련 경험이 학교생활적응과 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고 현재 학교 현장에서 이루어지는 인권교육의 개선점과 근거를 제공하고자 하였다. 이를 위해 초등학생 365명, 중학생 526명, 고등학생 288명, 총 아동청소년 1,179명을 대상으로 2017년 실시한 "아동청소년 인권 국제기준 인식도 조사" 자료를 이용해 빈도분석, 상관관계, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과, 첫째, 아동청소년들의 인권교육 경험은 연 2회에 미치지 못하였고, 인권지식 또한 미흡한 수준이었다. 둘째, 인권관련 경험들 간 관련성이 낮았다. 셋째, 인권관련 경험이 학교생활적응에 미치는 영향에서는 부모로부터 존중받은 경험과 학교에서 존중받은 경험이 모든 학교급에서 유의한 영향을 미치는 변인이었다. 인권관련 경험이 친사회적 행동에 미치는 영향에서는 부모로부터 존중받은 경험과 인권지식이 모든 학교급에서 유의한 영향을 주는 변수였다. 이상의 결과를 토대로 인권교육의 체계화 및 강화, 인권친화적 환경 조성을 제언하였다.

Keywords