The Reciprocal Relationship between Caregiver Relations and Peer Relations of Children in Out-of-home Care: Longitudinal Study Using Autoregressive Cross-lagged Modeling

가정외보호 아동의 양육자 관계와 교우관계의 상호 영향: 자기회귀교차지연모형을 활용한 종단연구

  • 김담이 (숙명여자대학교 아동복지학과) ;
  • 강현아 (숙명여자대학교 아동복지학과)
  • Received : 2018.10.30
  • Accepted : 2018.12.27
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the longitudinal causal relationship between caregiver relations and peer relations of children in out-of-home care. We analyzed the three years(2011-2013) of longitudinal data from the Panel Study on Korean Children in Out-of-Home Care. The autoregressive cross-lagged model (ARCL) was used to measure the longitudinal causal relationship between caregiver relations and peer relations. As a result, first, caregiver relations and peer relations showed stability over time. In other words, the results of the measurement at three time points showed that the caregiver relations and peer relations at the previous time had a significant effect on the caregiver relations and peer relations at the later time point. Second, the previous caregiver relations had a significant effect on the subsequent peer relations over time. Third, the previous peer relations had a significant effect on the subsequent caregiver relations over time. This study confirmed the interrelationships of caregiver relations and peer relations of children in care by examining the longitudinal data using the longitudinal analysis method.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 강현아 (2006). 가정위탁양육 중도해지에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국아동복지학, (21), 59-87.
  2. 권기남, 유안진, 민하영(2002). 시설보호 아동이 지각한 보육사의 사회적 지지와 내적 통제 성향 및 학교 적응. Family and Environment Research, 40(5), 109-118.
  3. 김경민, 정익중 (2009). 위탁아동의 친가족 경험이 심리사회적 적응에 미치는 영향. 한국가족복지학, 25, 93-120.
  4. 김광웅, 문수경 (2005). 부모-청소년 자녀 관계에 영향을 미치는 생태체계 변인 연구 -Bronfenbrenner의 관점을 중심으로-. 청소년상담연구, 13(1), 71-84.
  5. 김명자, 최유선, 손은령 (2017). 초기 청소년의 또래애착과 삶의 만족도의 관계. 청소년학연구, 24(9), 205-222.
  6. 김소연, 전종설, 강현아, 노충래, 우석진, 정익중 (2016). 가정외보호 아동의 친부모애착이 자아존중감에 미치는 영향-대리양육자애착과 또래애착의 매개효과를 중심으로. 한국아동복지학, (53), 51-76.
  7. 김수지, 송승민, 윤지은, 신나나 (2015). 아동 그룹홈 시설장들의 부모교육 참가 과정에서 나타난 양육경험에 대한 질적 연구. 한국아동복지학, (50), 247-277.
  8. 김은경, 김순규 (2015). 선형모형을 적용한 청소년기 애착의 변화양상에 관한 종단연구. 학교사회복지, 32, 357-384.
  9. 김재엽, 류원정, 김준범 (2016). 성장기 학대경험이 청소년의 부모폭력에 미치는 영향: 긍정적 친구관계의 조절효과를 중심으로. 사회복지연구, 47(1), 5-27.
  10. 김정민, 김현주 (2016). 청소년 자녀와 어머니가 교환자원에 부여하는 가치 일치도에 따른 관계만족도. 가족과 문화, 28(1), 207-232.
  11. 김정화, 강현아, 노충래, 전종설, 정익중, 우석진(2014). 주양육자의 양육태도가 가정외보호 청소년의 친사회적 행동에 미치는 영향: 자아존중감, 또래특성의 매개효과를 중심으로. 청소년상담연구, 22(2), 313-335.
  12. 김정화, 정익중(2015). 피는 물보다 진한가?-주양육자 유형에 따른 양육태도와 가정외보호청 소년의 심리사회적 적응 간의 관계. 한국아동복지학, (49), 25-55.
  13. 김주환, 김민규, 홍세희 (2009). 구조방정식모형으로 논문 쓰기. 서울: 커뮤니케이션북스.
  14. 김준호, 정혜원 (2009). 부모애착과 비행사이의 자기회귀교차지연 효과 검증: 성별간 다집단 분석. 형사정책연구, 20(2), 125-148.
  15. 김현주, 이선이, 이여봉 (2010). 자녀의 성적이 어머니와 자녀의 교환관계와 만족도에 미치는 영향. 한국청소년연구, 21(4), 115-142.
  16. 노보람, 박새롬, 이순형, 박혜준 (2016). 청소년의 또래애착 발달 궤적과 예측요인: 성별에 따른 다집단분석. 한국청소년연구, 27(1), 149-177.
  17. 노충래, 우석진, 정익중, 강현아, 전종설 (2015). 가정외 아동보호와 경제성 평가. 서울: 학지사.
  18. 보건복지부 (2009). 한국아동청소년 종합실태조사. 서울: 보건복지부.서울대학교 산학협력단
  19. 보건복지부 (2018a). 2018년도 공동생활가정(그룹홈) 현황. 세종: 보건복지부 아동복지정책과.
  20. 보건복지부 (2018b). 2018년도 아동복지시설 현황. 세종: 보건복지부 아동복지정책과.
  21. 보건복지부 (2018c). 가정위탁 및 소년소녀가정 현황. 세종: 보건복지부 아동복지정책과.
  22. 성미영, 이강이 (2005). 시설보호 아동의 사회적 관계망 특성에 대한 연구. 아동복지연구, 3(2), 125-140.
  23. 손선옥, 이봉주 (2015). 청소년기 사회적 관계의 영향요인. 청소년학연구, 22(10), 1-26.
  24. 송명명, 이현철 (2011). 한국 청소년의 교우관계 결정요인 분석: 자아개념, 부모개념, 교사관계, 교우스트레스를 중심으로. 한국교원교육연구, 28(1), 91-112.
  25. 안은미, 조수민, 정익중 (2016). 가정외보호 청소년의 또래관계가 학교적응 발달궤적에 미치는 영향. 청소년복지연구, 18(4), 191-218.
  26. 안은미, 조수민, 정익중 (2017). 가정외보호 청소년의 서비스 만족도와 친사회적 및 반사회적행동 간의 관계: 자기효능감과 낙인감의 매개효과를 중심으로. 학교사회복지, 39, 119-148.
  27. 양은별, 김태우, 박은혜, 이소연, 정익중(2015). 청소년의 학교적응에 영향을 미치는 요인: 일반청소년 및 가정외보호청소년 비교를 중심으로. 학교사회복지, 31, 311-331.
  28. 우종필 (2012). 구조방정식모델 개념과 이해. 서울: 한나래아카데미.
  29. 유안진, 한유진, 최나야 (2001). 문장완성검사를 통한 시설 청소년의 자아 및 환경 지각. 한국아동복지학, (12), 42-76.
  30. 이귀숙, 정현희 (2006). 모의 양육태도가 학령초기 아동의 또래관계에 미치는 영향. 한국심리학회지, 3(1), 1-17.
  31. 이선이, 김현주, 이여봉 (2006). 청소년 자녀와 어머니의 교환관계 분석. 한국인구학, 29(1), 97-131.
  32. 이여봉, 김현주, 이선이 (2013). 어머니와 자녀 간 자원교환의 호혜성에 관한 연구: 형평성, 이타성, 그리고 관계만족도. 가족과 문화, 25(1), 39-76.
  33. 이재경 (2012). 청소년기 부모애착, 또래애착, 교사애착이 비행에 미치는 종단적 영향력. 청소년복지연구, 14(2), 51-73.
  34. 이재연, 이완정 (2006). 출생순위와 형제간 성별 구성에 따른 형제관계의 질과 부모애착 및 또래애착. 한국보육지원학회지, 2(2), 129-146.
  35. 임성택, 김나연, 주동범 (2010). 초등학생이 지각한 부모의 양육태도와 교사관계 및 교우관계의 관련성. 한국교원교육연구. 27(3), 23-42.
  36. 정병삼 (2010). 부모지도감독이 청소년의 비행친구 접촉과 일탈행동에 미치는 종단적 억제효과. 청소년상담연구, 18(2), 149-165.
  37. 정선욱 (2002). 가정외 보호를 받는 청소년과 일반가정 청소년의 애착유형 및 또래관계에 관한 연구. 사회복지연구, 20, 149-172.
  38. 한세영, 임혜은 (2016). 부모감독과 부모의 또래인식이 남녀아동의 또래관계에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 25(6), 695-709.
  39. 허묘연 (2000). 청소년이 지각한 부모 양육행동 척도개발연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  40. 홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  41. 홍세희, 박민선, 김원정 (2007). 인터넷 중독과 부모와의 의사소통 사이의 자기회귀교차지연 효과 검증. 교육심리연구, 21(1), 129-143.
  42. 황정하, 김윤정 (2017). 아동청소년 그룹홈 생활지도원의 소진에 관한 연구. 청소년학연구, 24(2), 191-220.
  43. 황창순 (2006). 초기 청소년기의 부모 및 또래애착과 애착의 변화. 한국청소년연구, 17(1), 201-225.
  44. Aguilar-Vafaie, M. E., Roshani, M., Hassanabadi, H., Masoudian, Z., & Afruz, G.A. (2011). Risk and protective factors for residential foster care adolescents. Children and Youth Services Review, 33(1), 1-15. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.08.005
  45. Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments beyond infancy, American Psychologist, 44(4), 709-716. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.4.709
  46. Allen, J. P., Porter, M., McFarland, C., McElhaney, K. B., & Marsh, P. (2007). The relation of attachment security to adolescents' paternal and peer relationships, depression, and externalizing behavior. Child Development, 78, 1222-1239. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01062.x
  47. Ary, D. V., Duncan, T. E., Duncan, S. C., & Hops, H. (1999). Adolescent problem behavior: The influence of parents and peers. Behavior Research and Therapy, 37(3), 217-230. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(98)00133-8
  48. Asher S. R. (1990). Recent advances in the study of peer rejection. In S. R. Asher, & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood. NY: Cambridge University Press.
  49. Austin, W., McGinn, N. C. & Susmilch, C. (1980). Internal standards revisited: Effects of social comparisons and expectancies on judgements of fairness and satisfaction. Journal of Experimental Social Psychology, 16, 426-441. https://doi.org/10.1016/0022-1031(80)90049-9
  50. Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238
  51. Bowlby, J. (1969). Attachment and loss. 1, New York: Basic Press.
  52. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by design and nature. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  53. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage focus editions, 154, 136-136.
  54. Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural equation modeling, 14(3), 464-504. https://doi.org/10.1080/10705510701301834
  55. Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural equation modeling, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
  56. Chun, H., Ok, K. & Kim, M. (2001). The effects of self-care and parental monitoring on peer relations and perceived cognitive selfcompetence of school age children. Journal of the Korean Home Economics Association, 39(10), 153-168.
  57. Cohn, D. A., Patterson, C. J, & Christopoulos. C. (1991). The family and children's peer relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 8, 315-346. https://doi.org/10.1177/0265407591083002
  58. Cole, D. A., Martin, J. M., Powers, B., & Truglio, R. (1996). Modeling causal relations between academic and social competence and depression: A multitrait-multimethod longitudinal study and children. Journal of Abnormal Psychology, 105, 258-270. https://doi.org/10.1037/0021-843X.105.2.258
  59. Collins, W. A., & Repinski, D. J. (1994). Relationships during adolescence: Continuity and change in interpersonal perspective. In R. Montemeyer, G. R. Adams, & T. P. Gullotta(Eds.), Personal relationships during adolescence(pp. 7-36). Thousand Oaks, CA: Sage.
  60. Cottrell, B., & Monk, P. (2004). Adolescent-to-Parent Abuse A Qualitative Overview of Common Themes. Journal of Family issues, 25(8), 1072-1095. https://doi.org/10.1177/0192513X03261330
  61. Curran, P. J. (2000). A latent curve framework for the study of developmental trajectories in adolescent substance use. In Jennifer S. Rose, Laurie Chassin, Clark C. Presson, Steven J. Sherman(Eds.), Multivariate applications in substance use research: New methods for new questions(pp. 1-42). New York: Psychology Press.
  62. Dekovic, M. & Meeus, W. (1997). Peer relations in adolescence: Effects of parenting and adolescents' self-concept. Journal of Adolescence, 20, 163-176.
  63. Elicker, J., Englund, M., & Sroufe, L.A. (1992). Predicting peer competence and peer relationships in childhood from early parent-child relationships. In Parke, R.D. & Ladd, G.W.(Eds.), Family-Peer Relationships: Modes of Linkage(pp. 77-106). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  64. Freeman, Harry, & Brown, B. Bradford. (2001). Primary attachment to parents during adolescence: Differences by attachment style, Journal of Youth and Adolescence, 30(6), 653-674. https://doi.org/10.1023/A:1012200511045
  65. Furma, W., & Simon, V. A. (1999). Cognitive representations of adolescent romantic relationships. In W. Furman. B. Brown, & C. Feiring(Eds.), The development of romantic relationships in adolescence. NY: Cambridge University Press.
  66. Gorrese, A., & Ruggieri, R. (2012). Peer attachment: A meta-analytic review of gender and age differences and associations with parent attachment. Journal of Youth and Adolescence, 41, 650-672. https://doi.org/10.1007/s10964-012-9759-6
  67. Grusec, J. E., & Lytton, H. (1988). Social develoopment: History, theory, and research. New York: Springer-verlag.
  68. Hazan, C. & Shaver, P.(1987). Romantic love conceptualized as an attachment process, Journal of Personality and Social Psychology, 52(3), 511-524. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.3.511
  69. Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological inquiry, 5(1), 1-22. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0501_1
  70. Hoffart, I. & Grinnell, R, M. (1994). Behavioral differences of children in institutional and group home care. Community Alternatives : International Journal of Family Care. 6(1), 33-47.
  71. Holt, A. (2013). Adolescent-to-parent abuse: current understandings in research, policy and practice. Chicago: The Policy Press.
  72. Hong, J-Y & Doh H-S (2002). Parental marital conflict, attachment to parents, and peer relationships among adolescents. Journal of The Korean Home Management Association, 20(5), 125-136.
  73. Hong, S., Malik, M. L., & Lee, M. K. (2003). Testing configural, metric, scalar, and latent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using a non-Western sample. Educational and psychological measurement, 63(4), 636-654 https://doi.org/10.1177/0013164403251332
  74. Jeong Y-H & Lee I (2012). The mediating effect of peer attachment in the relationship between parenting attitude and child's separation-individuation. Korean Journal of Youth Studies, 19, 225-248.
  75. Jung, B. (2010). Analysis of longitudinal effect of parental monitoring on adolescents' deviant peer contact and delinquency. The Korea Journal of Youth Counseling, 18(2), 149-165. https://doi.org/10.35151/kyci.2010.18.2.010
  76. Kadushin, A., & Martin, J. A. (1988). Child welfare services(4th ed). New York: Allyn & Bacon.
  77. Kang, K-H & Choi, S-M (2013). The influences of adolescent' psychological and environmental variables and social relationship on externalizing problems. Studies on Korean Youth, 24(4), 55-85.
  78. Kern, L. R., Klepac, L, & Cole, A. K. (1996). Peer relationships and preadolescent's perception of security in the child-mother relationships. Develomental Psychology, 32, 457-466. https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.3.457
  79. Kerns, K. A., Tomich, P. L., & Kim, P. (2006). Normative trends in children's perceptions of availability and utilization of attachment figures in middle childhood. Social Development, 15(1), 102.
  80. Kim, S-B & Lee S. (2014). The influences of children's mother attachment on maladjustment behavior: Mediating effects of self-esteem and the quality of peer relationship. Journal of Play Therapy, 18(2), 33-51.
  81. Kirkpatrick, L. A. & Davis, K.E., (1994). Attachment style, gender, and relationship stability: A longitudinal analysis, Journal of Personality and Social Psychology, 66(3), 502-512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.3.502
  82. Kobak, R, Rosenthal, N. L., Zajac, K., & Madsen, S. D. (2007). Adolescent attachment hierarchies and the search for an adult pair bond. New Directions for Child and Adolescent Development, 117, 57-72.
  83. Laible, D. J., Carlo, G., & Raffaelli, M. (2000). The differential relations of parent and peer attachment to adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 29, 45-59. https://doi.org/10.1023/A:1005169004882
  84. Laing, M. (2014). The dark side of parenting: the victim experience of parent abuse. Master. Diss. Massey Univ.
  85. Lim S-H & Park S-Y (2010). The effects of children's temperaments, maternal warmth, and children's academic competence on the quality of children's peer relationships. Korea Journal of Child Studies, 31, 85-101.
  86. Marvin, R. S., & Britner, P. A. (1999). Normative development: The ontogency of attachment.
  87. Sabatelli, R. & Sheehan, C. (1993). Exchange and resource theories. In Boss, P., Doherty, W., LaRossa, R., Schumm, W., & Steinmetz, S. (Eds.), Sourcebook of family theories and methods: A contextual approach(pp. 385-411). New York: Plenum Press.
  88. Sekol, I. (2013). Peer violence in adolescent residential care: A qualitive examination of contextual and peer factors. Children and Youth Services Review, 35(12), 1901-1912. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.09.006
  89. Sroufe, L. A., & Fleeson, J. (1986). Attachment and the Construction of Relationships. In Hartup, W.W.& Rubin, Z.(Eds), Relationships and Development. Hillside, NJ: Erlbaum. 57-71.
  90. Testa, M.F. (2002). The gift of kinship foster care. Children and Youth Services Review, 24, 79-108.
  91. Timuss, R.M. (1971). The gift relationship: From human blood to social policy. New York: Pantheon Books.
  92. Tizard, B., & Rees, J. (2006). The effect of early institutional rearing on the behavior problems and affectional relationships of four-year-old children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 16(1), 61-73.
  93. Trentacosta, C. J., & Shaw, D. S. (2009). Emotional self-regulation, peer rejection, and antisocial behavior: Developmental associations from early childhood to early adolescence. Journal of applied developmental psychology, 30(3), 356-365. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.016
  94. Tucker, L. R., & Lewis, C. (1973). A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis. Psychometrika, 38(1), 1-10. https://doi.org/10.1007/BF02291170
  95. Tucker, D.J., & Mackenzie, M.J. (2012). Attachment theory and change processes in foster care. Children and Youth Services Review, 34(11), 2208-2219. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.07.020
  96. Walster, E., Walster, G. W., & Berscheid, E. (1978). Equity: Theory and Research. Boston, MA; Allyn and Bacon.