DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Characteristics of Yuyin ShanFang in China Lǐngnán Region

중국 영남지방 여음산방 원림의 특징에 관한 연구

  • Shi, Shi-Jun (Graduate School of Daegu Catholic University) ;
  • Ahn, Gye-Bog (Dept. of Landscape Architecture, Daegu Catholic University)
  • 스스쥔 (대구가톨릭대학교 대학원) ;
  • 안계복 (대구가톨릭대학교 조경전공)
  • Received : 2018.08.07
  • Accepted : 2018.09.12
  • Published : 2018.09.30

Abstract

In this study, we conducted an analysis on the actual field materials and the ancient text of January 2017. First, Yuyin ShanFang is one of the famous garden in the Lingnan Region, and its total area is $1598m^2$. Wobin called the name 'Yuyin(餘蔭)' meaning the virtues of his ancestors. Second, if we analyze the poem written by Wobin, we can classify it as a phrase expressing the world beyond the future, a poem expressing the ideas of family and romantic ideas. Third, the space spread to the south around the shrine building in the middle of the site was largely a residential space, according to the analysis of the site's layout and spatial composition. Fourth, the spatial component of the hydronic acid is analyzed. The pavilion area is the Hanchwi-Pavilion, which is designated in the Wongrim, and Gyesang-Pavilion, which is a unique range that describes the peak of the garden. Fifth, Yuyin ShanFang has five ponds that are very diverse in shape. It is characteristic of us to stand on a technical boundary. Sixth, Seokgasan was referred to as Gyeongbansan, which was named after The builder Wobin and his descendants who passed it. Seventh, Hwachang is characterized by a wooden bull window and a compound glass. Eighth, the alumni style is not as diverse as the alumni style of the Suzhou traditional garden, but it features various forms and colorful pictures on the front of the alumni. Ninth, the one-piece sculptures of the interior of a building are expressed themes such as Gilsang, Sukjeong, Daoism, Palseom, and others. Finally, Trees planted in Yuyin ShanFang are mostly tropical plants, and some of them have symbolic meaning. Because the weather here is good for growing fruit, so planted a lot of fruit trees.

본 연구는 중국 영남지방의 4대 명원 가운데 하나인 여음산방에 대해 현지조사와 시문 분석 등을 수행한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 여음산방의 조영자는 우빈(?彬 1824~1897)이며, 원림 면적은 $1,598m^2$이다. 우빈은 원림의 이름을 '여음(餘蔭)'이라고 하였는데 그 뜻은 조상의 음덕을 의미하였다. 둘째, 조영자가 쓴 시문을 분석해 보면, 미래 이상세계를 표현한 시문, 가문에 대한 오복사상을 표현한 시문, 그리고 풍류사상에 대한 시문으로 분류할 수 있었다. 셋째, 여음산방의 건축물의 배치와 공간구성의 특징을 분석해 본 결과, 부지 한가운데 사당건물(善言?公)을 중심으로 남쪽에 펼쳐진 공간은 주로 거주하는 공간이며, 북쪽에 펼쳐진 공간은 주로 제사와 관련된 공간이었다. 넷째, 여음산방의 공간구성요소를 분석해 본 결과이다. 정자부분은 원림에 지정(池亭)인 한취정(閒趣亭), 후화원(後花園)에 유상곡수연을 표현한 계상정(?賞亭), 독특한 반정(半亭) 형태인 내훈정(來熹亭) 등을 조영한 것으로 나타났다. 다섯째, 여음산방에는 형태가 매우 다양한 연못을 5개소 조성하였으며 기학적인 경계선을 가지는 것은 특징이다. 여섯째, 여음산방의 석가산은 괘방청산(掛榜靑山)이라고 하였는데, 과거시험에 합격한 사람의 이름을 적어서 붙이는(괘방) 곳이 곧, 이 석가산(청산)이라는 의미를 갖고 있다. 일곱째, 여음산방의 화창은 나무로 만든 문격창(紋格?)과 격단창(隔斷?) 등이 특징이며, 색채유리창(色彩?璃?)은 쑤저우 원림과 또 다른 차이점을 보이고 있다. 여덟째, 동문 양식은 쑤저우 고전원림의 동문 양식에 비해 다양하지 않은 편이지만, 동문 전면(前面)에 적혀있는 시문 장식물의 다양한 형태와 화려한 색채가 특징이다. 아홉째, 여음산방 원림에 설치된 건물장식용 조각예술품들이 표현된 주제를 분류해 보면 길상, 문자, 도교 팔선, 동식물, 설화와 기타 등으로 분류할 수 있다. 마지막으로 여음산방에 식재된 수목들은 주로 아열대식물이고 이중에 상징적 의미를 가진 수목도 있으며, 날씨가 좋기 때문에 과일나무를 많이 심었다.

Keywords

References

  1. 彭一刚(1986), 中國古典園林分析, 中國建築工業出版社
  2. 朱春艶(2006), 巴蜀園林與江南園林的比較, 南京林業大學 碩士學位論文
  3. Korea Institute of Traditional Landscape Architecture(2009), Oriental Landscaping Cultural History. Seoul: Daega
  4. 李權時, 李明華 and 韓強(1991), 嶺南文化, 廣東人民出版社
  5. 劉管平(1987), 南國景致—嶺南園林概觀, 中國園林藝術概觀, Jiangsu Peoples Publishing. LTD
  6. Min, K. H. and Jang, M. A.(1991), The constitution and view interpretation of traditional Chinese Gardens (1), Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 10(-): 47-78.
  7. Kim, T. K. and Ren, G. C.(2007), A study on Garden in the North and Garden on the Yangtze Delta in China by Yuan ye, Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 25(2): 25-36.
  8. Shin, H. K.(2014), The Research about paving and door(洞門) of private Garden in Suzhou, China., Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 32(1): 120-126. https://doi.org/10.14700/KITLA.2014.32.1.120
  9. Niu, Z. C. and Ahn, G. B.(2015), Ideological Background of Paving Patterns of Classical Gardens in Suzhou, Chain., Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 33(3): 58-65. https://doi.org/10.14700/KITLA.2015.33.3.058
  10. 鄧其生(1986), 議古典園林的修複—兼評議圓明園遺址的保護、整修和 利用, 華南工學院建築學系, 廣東園林, 1
  11. 劉慧連(2010), 嶺南園林文化與造園手法的探析, 現代農業科學 第3期.
  12. 劉曉榮, 張超(2011), 餘蔭山房裝飾藝術研究, 四川文物, 3
  13. 林雲仙(2014), 嶺南典型園林之餘蔭山房與嶺南園林的營造手法和藝術 特色, 城市建築, 30
  14. 張蕾, 鄒廣天(2014), 嶺南傳統景觀空間意象及構成要素研究- 以餘蔭山 房爲例, 中國園林, 12
  15. 武欣, 楊和平(2016), 餘蔭山房楹聯牌匾詩文之植物文化探微, 古建園林 技術
  16. 李莉君(2015), 淺談餘蔭山房的造園藝術, 美術教育研究
  17. 薛思寒, 馮嘉成, 肖毅強(2016), 嶺南名園餘蔭山房庭園空間的熱環境模 擬分析, 中國園林, 卷 32
  18. 羅漢強, 梁蓮英(2011), 余蔭山房, 華南理工大學出版社: 1, 8-11, 17, 28, 42, 126.
  19. 俞洵庆(1885), 荷廊筆記
  20. http://www.cnki.net
  21. 沈正邦 譯(1992), 舊中國雜記 亨.特著), 廣東人民出版社
  22. 王其鈞 主編(2006), 中國建築圖解詞典, 機械工業出版社
  23. 胡天壽 譯(2012 計成), 園冶—彩圖版, 華滋出版社
  24. 陸琦(2005), 嶺南造園與審美, 中國建築工業出版社
  25. Wang, H. M. and Kang, T. H.(2015), Researching the Landscape Techniques of the Leaking Window in Classical Garden -Based on Suzhou Gardens-, Journal of Korean lnstitute of Traditional Landscape Architecture: lntrenational Edition Number 13: 56-64