초록
본 연구에서는 휴먼 라이브러리 서비스의 체계적 관리, 운영을 돕기 위해 휴먼 라이브러리 운영에 필요한 구성요소를 규정하고 이를 기반으로 휴먼 라이브러리 운영을 위한 데이터 구조를 제안하였다. 기존 연구에서 제안된 휴먼 라이브러리 구성요소인 '운영자', '사람 책', '사서', '자원봉사자' 이외에 본 연구에서는 '이용자'를 추가하여 총 5가지의 휴먼 라이브러리 운영을 위한 구성요소를 제안하였다. 그리고 이를 기반으로 '휴먼 라이브러리', '휴먼 북', '이용자'라는 3가지 메타 개념을 도출하였고, 도출된 메타 개념을 이용하여 휴먼 라이브러리 운영을 위한 메타데이터 세트를 개발하였다. 또한 메타데이터 세트의 타당성을 검증하고 활용성을 높이기 위하여 본 연구에서는 메타데이터 요소를 XML 문서로 선언하였으며, 메타 개념들을 연결하는 구조도 반영하였다. 본 연구의 결과를 통해 도서관에서는 이용자 프로파일 관리를 통해 이용자에게 휴먼 북 추천 서비스를 제공하는 등 이용자 중심의 서비스를 개발할 수 있다.
In this study, we suggested a data structure for the management of human libraries based on the analysis of the significant components for systematically managing and operating the human library service. At first, we proposed the components of human library metadata set which are 'Human Resource', 'Human Resource', 'Librarian', 'Volunteer', and 'User'. And this study verified the meta concepts of metadata set such as 'Human Library', 'Human Book' and 'User', developed the metadata set for human library using the meta concepts. To check the validity of the metadata set and to improve its usability, we created and published a XML document including the metadata structure and link between the meta concepts. In conclusion, this study provided the possibility that the library could develop the service recommended human book to user through user profile.