DOI QR코드

DOI QR Code

A Feminist Psychological Analysis on the Playful Embracement of Boys' Love Manga

여성심리학 관점에서 분석한 남성동성애만화(Boys' Love manga)의 유희적 수용

  • Received : 2018.08.02
  • Accepted : 2018.09.12
  • Published : 2018.09.28

Abstract

This study explored the phenomenon of heterosexual women embracing Boys' Love manga within the heteronormativity context from a feminist psychological perspective. Specifically, the issue of genre characteristics of Boys' Love manga, women's psychological mechanism of reading Boys' Love manga, and the functions and effects of embracing Boys' Love manga were discussed. As a theoretical framework of analysis, I started from the classical psychoanalysis and critically adopted the concepts of the various camps of feminism, queer theory, and Huizinga's Homo Rudens. The results show that Boys' Love manga can be classified as a sub-category of the romance genre, which fulfills heterosexual women's desires of eternal love and equal partnership. From these wish-fulfilling fantasies, heterosexual women attempt to be decontextualized from the heteropatriarchism, to enjoy distancing and voyeuristic separation from the characters in the texts, and to disturb the dichotomous gender system through gender reversal identification. These processes, which can be regarded as a women's play challenging sexual rigorism, ultimately bring about an awareness of the female sexual subjectivity.

본 연구는 이성애규범주의를 기반으로 하는 사회문화적 맥락 내에서 이성애여성이 남성동성애만화를 수용하는 현상을 여성심리학 관점에서 고찰하였다. 먼저, 남성동성애만화의 국내 전개 과정과 확산 현황을 탐색하였다. 다음으로는 남성동성애만화의 장르적 특성에 대한 쟁점, 남성동성애만화 독해의 심리적 기제와 과정, 그리고 남성동성애만화 수용의 기능과 효과를 논의하였다. 이론적 분석틀로서 고전적 정신분석학을 출발점으로 하여 주요 페미니즘 이론, 퀴어이론, 그리고 Huizinga의 호모루덴스 개념을 비판적으로 채택하였다. 연구결과를 보면, 남성동성애만화는 이성애여성을 위한 로맨스로서 영원한 사랑과 평등한 애정관계라는 소망을 성취해주는 판타지로 장르화 된다. 이성애여성은 남성동성애만화를 통해 이성애가부장제로부터 심리적 탈맥락화를 실현하며, 텍스트 속 캐릭터와 분리되어 관음적 욕구를 채우기도 하고, 또는 젠더전복적 동일시를 통해 이분법적 성별 체계를 교란시키는 시도를 하기도 한다. 이러한 심리적 과정은 성 엄숙주의에 도전하는 유희로 간주될 수 있으며, 궁극적으로 여성의 성적 주체성에 대한 자각을 강화시킨다고 하겠다.

Keywords

References

  1. 한국콘텐츠진흥원, 2017 만화산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2018.
  2. 박성희, 남성동성애(BL: Boys' Love) 장르성인만화의 국내 유입 및 장르 특화 연구, 세종대학교대학원, 석사학위논문, 2017.
  3. M. J. McLelland, Male Homosexuality in Modern Japan: Cultural Myths and Social Realities, Routledge, 2000.
  4. B. Steijn, Dissolving Heternormativity through the Analysis of Slash Fiction and Boys' Love Manga. Leiden University, Master Thesis, 2016.
  5. D. Pagliassotti, K. Nagaike, and M. McHarry, "Editorial: Boys' Love Manga Special Section," Journal of Graphic Novels and Comics, Vol.4, No.1, pp.1-8, 2013. https://doi.org/10.1080/21504857.2013.793207
  6. R. Osaka, 腐女子の社?史: 女性による女性の ための男性同性愛小?の社?史, SAKA, 2015.
  7. 한국만화영상진흥원, 2017 만화통계 카드뉴스, 한국만화영상진흥원, 2018.
  8. 한국콘텐츠진흥원, 2018 콘텐츠산업 전망, 한국콘텐츠진흥원, 2018.
  9. https://www.lezhin.com/ko/bl, 2018.6.12.
  10. K. D. Kumasi, D. H. Charbonneau, and D. Walster, "Theory Talk in the Library Science Scholarly Literature: An Exploratory Analysis," Library & Information Science Research, Vol.35, No.3, pp.175-180, 2013. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2013.02.004
  11. J. Huizinga, Homo Ludens: A Study of the Play-element in Culture (English ed.), Routledge & Kegan Paul Ltd, 1949.
  12. 김소원, "초기 순정만화와 소녀만화의 스토리 형식에 대한 비교연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제8호, pp.109-118, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.08.109
  13. K. Nagaike, "Perverse Sexualities, Perversive Desires: Representations of Female Fantasies and Yaoi Manga as Pornography Directed at Women," U.S.-Japan Women's Journal, No.25, pp.76-103, 2003.
  14. https://jamiefessenden.com/2014/06/28/my-take-on-women-writing-mm-romance/, 2018.6.13.
  15. S. Jefferys, "Heterosexuality and the Desire for Gender," Theorising Heterosexuality, Open University Press Buckingham, pp.75-90, 1996.
  16. Y. Zhou, B. Paul, and R. Sherman, "Still a Hetero-Gendered World: A Content Analysis of Gender Stereotypes and Romantic Ideals in Chinese Boy Love Stories," Sex Roles, Vol.78, No.1-2, pp.107-118, 2018. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0762-y
  17. 해진, 달콤한 남자1, 학산문화사(만화), 2017.
  18. 아이반, 그들은 XX가 아니라고 말한다, 대원씨아이(ebook), 2017. URL : http://digital.kyobobook.co.kr/digital/division/comicDivisionDetail.ink?barcode=4831704140145, 2018.6.14.
  19. M. Matsui, "Little Girls Were Little Boys: Displaced Femininity in the Representation of Homosexuality in Japanese Girls' Comics," Feminism and the Politics of Difference, Allen & Unwin, pp.177-196, 1993.
  20. S. Firestone, The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution, William Morrow and Company, 1970.
  21. 정승화, "순정만화의 젠더 전복 모티브에 나타난 앤드로지니 환상과 젠더화의 불만," 페미니즘연구, 제8권, 제1호, pp.159-190, 2008.
  22. S. L. Bem, W. Martyna, and C. Watson, "Sex Typing and Androgyny: Further Explorations of the Expressive Domain," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.34, No.5, pp.1016-1023, 1976. https://doi.org/10.1037/0022-3514.34.5.1016
  23. 국립국어원, 표준국어대사전, URL : http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp, 2018.6.13.
  24. P. W. Galbraith, "Fujoshi: Fantasy Play and Transgressive Intimacy among 'Rotten Girls' in Comtemporary Japan," Signs, Vol.37, pp.219-240, 2011.
  25. P. W. Galbraith, "Moe Talk: Affective Communication among Female Fans of Yaoi in Japan," In M. McLelland, K. Nagaike, K. Suganuma, & J. Welker (Eds.), Boys Love Manga and Beyond: History, Culture, and Community in Japan (pp.153-168), Jackson, MS: University Press of Mississippi, 2015.
  26. C. Zhang, "Loving Boy Twice as Much: Chinese Women's Paradoxical Fandom of "Boys' Love," Women's Studies in Communication, Vol.39, No.3, pp.249-267, 2016. https://doi.org/10.1080/07491409.2016.1190806
  27. G. M. Foster, "What To Do If Your Inner Tomboy Is a Homo: Straight Women, Bisexuality, and Pleasure in M/M Gay Romance Fictions," Journal of Bisexuality, Vol.15, No.4, pp.509-531, 2015. https://doi.org/10.1080/15299716.2015.1092910
  28. G. Scambler, "Sex Work Stigma: Opportunist Migrants in London," Sociology, Vol.41, No.6, pp.1079-1096, 2007. https://doi.org/10.1177/0038038507082316
  29. 권하진, "영화 '로렌스 애니웨이'에 나타난 젠더 정체성," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제6호, pp.191-202, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.191
  30. E. Barral, 송지수 역, 오타쿠 가상 세계의 아이들, 문학과지성사, 2002.