DOI QR코드

DOI QR Code

Visualization of 33 Avalokitesvara-Bodhisattva according to the Wishes

기원에 따른 33관음의 시각화

  • Received : 2018.07.05
  • Accepted : 2018.08.08
  • Published : 2018.09.28

Abstract

In this paper, we implement a digital content that visualizes 33 Avalokitesvara-Bodhisattva according to the wishes of the public. The 33 Avalokitesvara-Bodhisattva is described in the Avalokitesvara-Bodhisattva tale that is found in the ancient literature "Memorabilia of the Three Kingdoms" as Tangible Cultural Heritage. Also, it is easily found in a wall painting of traditional Buddhist temples. The 33 Avalokitesvara-Bodhisattva is the saint of mercy that transforms into 33 various forms according to the wishes of the public. The Avalokitesvara-Bodhisattva tales deal with differences in the types of wishes of the public, and the tales have been speeded like wildfire among the people. So, in this paper, we classify them into 4 groups by the wishes (healing, security, academic achievement, disaster relief) of the public, and then analyze its symbolism and activity of the 33 Avalokitesvara-Bodhisattva. Also, we implement a 2D digital content that represents visually it according to the wishes of the public. Applications of the implemented visual content are as follows; development of character, game, and digital storytelling associated with traditional culture, education service for Buddhist doctrines, etc.

본 논문에서는 관음 설화에 등장하는 33관음을 일반인의 기원에 따라 시각화하는 디지털 콘텐츠로 구현한다. 33관음은 유형문화재인 삼국유사의 관음 설화와 일반 사찰의 벽화에서도 쉽게 찾아볼 수 있다. 33관음은 일반인의 기원에 따라 33가지 모습으로 변신하고 자비를 베푸는 보살로서, 변화된 모습에 따른 다양한 관음 설화가 민간에 전래되어 확산되었다. 본 논문에서는 33가지 관음을 일반인들의 기원에 따라 치유, 안심, 학업성취, 재난 구호의 4가지 기원으로 분류하고, 각 관음에 대한 상징성과 활동성을 분석한다. 또한 일반인들의 사용 용이성을 지원하기 위한 2차원 디지털 콘텐츠를 제작한다. 응용 분야로는 전통문화 캐릭터 개발, 전통문화의 디지털 스토리텔링, 불교의 교리 교육, 게임 등 불교문화에 대한 서비스 등에 활용할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김영모, 김근영, 임윤철, 김정민, 최소영, 김시문, 천영돈, 노대민, 금대현, 문화기술[CT] 로드맵 2020 수립연구 위탁용역 최종보고서, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  2. 강익희, 송진, 이현우, 허지영, 박호상, 박석환, 김윤하, 국순신, 양소은, 김영재, 김종하, 조삼섭, 한창완, 배기수, 김석홍, 김강석, 2018년 콘텐츠산업전망, 한국콘텐츠진흥원, 2018.
  3. 조은정, 우리나라 불교문화 관련 디지털 콘텐츠 구축과 지적재산권 보호 현황 및 실태, 아태무형 유산센터 무형문화재산 보호를 위한 전문가회의 발표집(2010 무형문화유산보호와 지적재산권_동향과 과제), pp.145-161, 2010.
  4. http://kb.sutra.re.kr/ritk/index.do, 2018.03.20.
  5. http://kabc.dongguk.edu, 2018.03.21.
  6. http://portal.nrich.go.kr/kor/index.do, 2018.03.21.
  7. http://www.memorykorea.go.kr, 2018.03.21.
  8. 일연, 고운기 역, 삼국유사, 홍익출판사, 2002.
  9. 송희섭, "韓.中 觀音化身說話의 比較 硏究- 老嫗 의 化身을 중심으로," 역사민속학회, 제30호, pp.329-361, 2009.
  10. 인권환, "韓日 觀音說話의 類型的 特徵에 對하여 - 三國遺事와 日本靈異記를 대상으로," 한국어문학국제학술포럼, J. Korean Culture, 제 17권, pp.5-21, 2011.
  11. 김정희, "한국의 千手觀音 信仰과 千手觀音圖," 한국정토학회 정토학연구, 제17집, pp.149-195, 2012.
  12. 이영숙, 신승윤, "디지털콘텐츠 제작을 위한 전 통문화원형의 캐릭터 분류 : 관음보살(觀音菩薩) 및 동자(童子)를 중심으로," 만화애니메이션 연구, 제27권, pp.153-176, 2012.
  13. 신상기, 김효용, "디지털 콘텐츠 제작을 위한 불교문화원형 활용 사례연구- 스마트폰 앱 게임 <아바로>를 중심으로," 애니메이션연구, 제11권, 제5호, pp.195-210, 2015.
  14. 김영덕, 김경덕, "천수관음의 수인에 나타난 의미 분석과 시각화," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제5호, pp.520-528, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.05.520
  15. 김경덕, 김영덕, "금강계만다라 애니메이션을 한 상징성 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제12호, pp.586-597, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.12.586
  16. 김영덕, 관음경 이해, 해조음, 2012.
  17. 三昧蘇嚩羅譯, 千光眼觀自在菩薩秘密法經, 대정신수대장경 20권, 대정신수대장경간행회, p.122, 1927.
  18. 방경일, 우리 곁에 계신 33관세음보살 이야기, 운주사, 2011.
  19. 大法輪閣編輯部, 圖說.三十三觀音菩薩, 大法輪閣, 1993.
  20. 이종섭, "한국불교에서 관세음신앙 성립의 특수성 고찰," 불교연구, 제30권, pp.190-213, 2009.
  21. 大法輪編輯部, 觀音像の形と物語, 大法輪閣, 1993.