DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development and Implementation of a Global Citizenship Education Program Based on Storytelling

스토리텔링을 활용한 세계시민교육 프로그램의 개발 및 적용 연구

  • Received : 2018.08.21
  • Accepted : 2018.09.06
  • Published : 2018.09.28

Abstract

The purpose of this study was to develop a global citizenship education (GCE) program nurturing responsibility and proactive attitude as a global citizen. A storytelling based GCE program was developed using stories stimulating empathy, immersion, reflection, and change of perspective regarding global issues. An 8 hour program was developed, and implemented on 11th grade students (n=40). Students either listened to stories told by the teacher, or created stories on their own. Paired t-test results indicated an overall increase in global citizenship and interest in learning it. This study demonstrates that storytelling methods can help students understand abstract content easily by presenting it in a concrete way with context, increase fun in learning, and enable the use of various instructional strategies and media sources.

본 연구는 세계시민으로서의 책임과 실천의식 함양을 효과적으로 가져오는 세계시민교육 프로그램 개발을 목적으로 하고, 글로벌 이슈에 대한 공감, 몰입, 성찰과 인식의 변화를 가져오는 방법으로서 스토리텔링을 활용한 세계시민교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램은 총 8차시로 구성되었으며, 고등학교 2학년 학생 40명을 대상으로 실시되었다. 스토리텔링은 교사가 학생들에게 스토리를 들려주거나 학생들이 직접 만들어 나가는 방법으로 활용되었다. 프로그램 적용 결과 세계시민의식과 이에 대한 학습흥미의 긍정적 변화를 확인할 수 있었다. 본 연구를 통하여 스토리텔링이 추상적 학습내용에 대한 구체적이고 맥락적 이해를 돕고, 세계시민의식 학습에 흥미로움을 더해주며, 다양한 교수학습활동과 매체를 적용하는 것을 용이하게 하는 데 좋은 학습자료가 될 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 이성회, 김미숙, 정바울, 박영, 조윤정, 송수희, 이승진, 세계시민교육의 실태와 실천과제, 한국교육개발원, 2015.
  2. 배영주, "세계시민의 역할 과제를 중심으로 한 세계시민교육의 재구상," 교육과학연구, 제44권, 제2호, pp.145-167, 2013.
  3. 이윤주, "세계시민성 함양과 세계시민교육의 실천방안," 사회과학연구, 제27권, 제1호, pp.225-245, 2016.
  4. 박인기, 이지영, 이미숙, 김지남, 김수미, 이지영, 강문경, 채혀정, 최영경, 성나래, 스토리텔링과 수업기술, 사회평론, 2013.
  5. 김연운, 이예경, "감성리더십 교육 프로그램에서 스토리텔링 전략 활용의 효과: 학습자의 경험을 중심으로," 기업교육과 인재연구, 제19권, 제3호, pp.27-56, 2017.
  6. 송효섭 "스토리텔링의 서사학," 시학과 언어학, 제18권, pp.163-180, 2010.
  7. 양미경, "스토리텔링의 교육적 의의와 활용 방안 탐색: 대학에서의 '교육과정'강의를 중심으로," 열린교육연구, 제21권, 제3호, pp.1-30, 2013.
  8. UNESCO, Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives, UNESCO, 2015.
  9. Oxfam, Education for Global Citizenship: A Guide for Schools, Oxfam Education and Youth, 2015.
  10. 정지현, 김영순, 장연연, "다문화 리터러시 교육 참여 고등학생의 '세계시민 되기'의 의미," 학습자 중심 교과교육연구, 제15권, 제5호, pp.323-350, 2015.
  11. 최준호, "세계시민교육을 위한 교수.학습과정안 사례연구: 난민문제 수업을 중심으로," 교육혁신 연구, 제26권, 제3호, pp.239-266, 2016.
  12. 김경은, 이나라, "사회과 세계시민교육을 위한 교수-학습 방안," 교과교육학연구, 제16권, 제1호, pp.231-256, 2012.
  13. 김태준, 설규주, 조영하, 이기홍, 한숭희, 김정민, 박정애, "세계 청소년의 시민의식과 우리나라 시민교육의 시사점," 한국HRD연구, 제6권, 제2호, pp.25-41, 2011.
  14. 박소화, 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 모형 연구, 서울대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  15. 박인기, "스토리텔링과 수업 기술," 한국문학논총, 제59권, 제12호, pp.411-435, 2011.
  16. 배준영, 오경수, "출판사의 스토리텔링 마케팅 효과 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제10호, pp.92-104, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.10.092
  17. 이영수, "브랜디드 콘텐츠의 서사 구조 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제4호, pp.503-515, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.04.503
  18. 송영애, "음식 스토리텔링의 콘텐츠 구성 전략," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제7호, pp.120-130, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.120
  19. D. Hicks, "Thirty Years of Global Education: A Reminder of Principles and Precedents," Educational Review, Vol.55, No.3, pp.265-275, 2003. https://doi.org/10.1080/0013191032000118929
  20. R. Mello, "The Power of Storytelling: How Oral Narrative Influences Children's Relationships in Classrooms," International J. of Education and the Arts, Vol.2, No.1, pp.44-65, 2001.
  21. M. Schiro, Oral Storytelling & Teaching Mathematics: Pedagogical and Multicultural Perspectives, Sage Pub, 2004.
  22. 권혁일, "디지털 스토리텔링이 초등학생의 수학 학업성취도 및 태도에 미치는 효과," 교육과학연구, 제39권, 제3호, pp.139-170, 2008.
  23. Y. T. C. Yang and W. C. I. Wu, "Digital Storytelling for Enhancing Student Academic Achievement, Critical Thinking, and Learning Motivation: A Year-long Experimental Study," Computers & Education, Vol.59, No.2, pp.339-352, 2012. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
  24. G. Ellis and J. Brewster, Tell it Again: The Storytelling Handbook for Primary English Language Teachers, British Council, 2014.
  25. 김영민, "이야기를 통한 영어교육," 초등 영어교육 학술저널, 제2권, pp.196-197, 1996.
  26. http://www.ebs.co.kr/tv/show?prodId=352&lectId=3014111
  27. M. Yousafzai and P. McCormick, I am Malala: How One Girl Stood Up for Education and Changed the World, Hachette, 2014.
  28. https://www.youtube.com/watch?v=ix5-y6o F88A
  29. 인권교육센터, 인권교육, 날다: 인권교육길잡-2, 사람과 생각, 2008.
  30. M. Rosenberg and D. Chopra, Nonviolent Communication: A Language of Life, PuddleDancer, 2015.
  31. http://www.ebs.co.kr/tv/show?prodId=101326& lectId=10138246
  32. https://tv.naver.com/v/1670027
  33. https://www.youtube.com/watch?v=6vR2pboM XH4
  34. http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2016/03/ 14/0200000000AKR20160314079700009.HTML
  35. G. T. Doran, "There's a SMART way to write management's goals and objectives," Management Review, Vol.70, No.11, pp.35-36, 1981.
  36. 김신일, 김여화, 김현덕, (정책연구보고)국제이해교육의 실태와 국제비교 연구, 유네스코한국위원회, 1995.
  37. 장주혜, 초등학생의 세계시민의식에 관한 연구: 5,6학년을 중심으로, 경인교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  38. 봉미미, 김성일, J. M. Reeve, 임효진, 이우걸, Y. Jiang 외, SMILES (Student Motivation in the Learning Environment Scales): 학습환경에서의 학생동기척도. http://bmri.korea.ac.kr/korean/research/assessment_scales/list.html?id=assess ment
  39. L. Garcia, A. M. Durik, A. M. Conley, K. E. Barron, J. M. Tauer, S. A. Karabenick, and J. Harackiewicz, "Measuring Situational Interest in Academic Domains," Educational and Psychological Measurement, Vol.70, pp.647-671, 2010. https://doi.org/10.1177/0013164409355699