An Analysis on Classifying and Representing Data as Statistical Literacy: Focusing on Elementary Mathematics Curriculum for 1st and 2nd Grades

통계적 소양으로서 자료의 분류 및 표현 활동의 의의 분석: 초등학교 1~2학년군 수학과 교육과정을 중심으로

  • Received : 2018.07.03
  • Accepted : 2018.08.17
  • Published : 2018.08.31

Abstract

In this study, we focus on the classifying and representing data in the elementary mathematics curriculum for 1st and 2nd grades which have been rarely addressed in the previous studies. We analyze the significance of classifying and representing sata in terms of statistical problem solving and variability as the core of statistical literacy. As a result, the classifying and representing data are important for students to recognize the variability which is ubiquitous in the data and to construct distribution of data, respectively. They are reflected in the 2015 revised mathematics curriculum as the statistical literacy for addressing data. We suggest some implications to teach the classifying and representing data as the practice of statistical literacy education in their statistics classes for 1st and 2nd grades.

본 연구는 그동안 선행연구에서 거의 다루어지지 않았던 초등학교 저학년 대상의 학교 통계교육 개선 방향을 살펴보기 위해, 현행 2015 개정 수학과 교육과정 중 초등학교 1~2학년군에서 다루고 있는 자료의 분류 및 표현 활동에 주목하였다. 구체적으로 통계적 소양 교육의 실천을 위한 핵심 개념으로서 통계적 문제해결과 변이성을 바탕으로 자료의 분류와 표현 활동이 지니는 의의를 분석하였다. 연구 결과자료의 분류 및 표현 활동은 통계적 문제해결을 위한 기능 외에, 변이성을 인식하고 분포를 표현하여 자료 정리 과정에서 자료의 의미를 구성하는 통계적 소양으로서 의의가 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 의의는 실용 통계교육을 지향하는 2015 개정 수학과 교육과정 문서 및 교과서에도 반영되어 있었다. 이를 통해, 초등학교 저학년에서 다루어지는 자료의 분류 및 표현 활동을 통계적 소양 교육으로 구현하기 위한 제언을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 강현영, 신보미, 고은성, 이동환, 심송용, 김정자, 구나영, 정인수, 최경식, 홍지예, 이상배 (2015). 통계 교육 활성화를 위한 수학 교육과정 개선 방안 연구. 한국과학창의재단. 연구보고 2014A039.
  2. 고은성 (2012). 통계적 변이성 사고 요소 간의 관계 연구. 학교수학, 14(4), 495-516.
  3. 고은성, 강현영, 신보미, 이자미, 하병수, 정승호, 지영명, 김은하, 홍창섭, 탁병주 (2017). 실용통계 교육을 위한 교사용 가이드북. 서울: 한국과학창의재단.
  4. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책8].
  5. 교육과학기술부 (2013a). 수학 2-1. 서울: 천재교육.
  6. 교육과학기술부 (2013b). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
  7. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
  8. 교육부 (2017a). 수학 2-1. 서울: 천재교육.
  9. 교육부 (2017b). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
  10. 교육부 (2017c). 수학 2-2 교사용 지도서. 서울: 천재교육.
  11. 김상룡 (2009). 초등 통계 교육의 문제점 및 그 해결방안. 초등수학교육, 12(2), 133-143.
  12. 박경미 외 43인 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 연구보고 BD15120005, 한국과학창의재단, 서울.
  13. 박영희 (2016). 2009 개정 교육과정에 따른 초등 수학 교과서의 통계 영역 내용 분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 20(1), 17-34.
  14. 방정숙, 유은서, 김유경 (2016). 통계 내용에 관한 초등학교 수학과 교과용 도서 분석: 정보처리 능력을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 20(3), 499-519.
  15. 배혜진, 이동환 (2016). 통계적 문제해결 과정 관점에 따른 초등 수학교과서 통계 지도 방식 분석. 한국초등수학교육학회지, 20(1), 55-69.
  16. 신보미 (2014). 교사들의 수업 분석 특징에 대한 연구: 통계 지도를 위한 교사 지식을 중심으로. 학교수학, 16(3), 519-542.
  17. 우정호 (2000). 통계교육의 개선방향 탐색. 학교수학, 2(1), 1-27.
  18. 우정호 (2017). 학교수학의 교육적 기초(하). 서울: 서울대학교출판문화원.
  19. 이영하 (2014). 인문학으로 풀어 쓴 통계교육 원론. 서울: 이화여자대학교출판부.
  20. 이영하, 태성이 (2009). 수학과 수학교육학의 학문학적 비교연구: 연구 방법을 중심으로. 수학교육학연구, 19(4), 493-511.
  21. 탁병주 (2017). 통계적 소양 교육을 위한 예비교사의 통계 교수 지식 연구: 표본 개념 지도에서의 활용을 중심으로. 서울대학교 박사학위논문.
  22. 탁병주, 이경화 (2017). 우리나라 통계교육 연구의 동향 분석: 2000년 이후 발행된 국내 통계교육 연구논문을 중심으로. 수학교육학연구, 27(2), 269-289.
  23. Ben-Zvi, D., & Garfield, J. (2010). 통계적 소양, 추론, 사고: 목표, 정의, 난제. In D. Ben-Zvi & J. Garfield (Eds.). 통계적 사고의 의미와 교육 (이경화, 지은정, 고은성, 강현영, 신보미, 이동환, 이은경, 이정연, 박민선, 박미미 역) (pp. 3-17). 서울: 경문사. (영어 원작은 2004년 출판).
  24. delMas, R. C. (2002). Statistical literacy, reasoning, and learning: A commentary. Journal of Statistics Education, 10(3). [Online]
  25. Franklin, C. A., Bargagliotti, A. E., Case, C. A., Kader, G. D., Scheaffer, R. L., & Spangler, D. A. (2015). The statistical education of teachers. Alexandria: American Statistical Association.
  26. Franklin, C. A., Kader, G. D., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education report. Alexandria: American Statistical Association.
  27. Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x
  28. Garfield, J. B., & Ben-Zvi, D. (2008). Developing students' statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. New York: Springer.
  29. Konold, C., & Higgins, T. (2002). Highlights of related research. In S. J. Russell, D. Schifter, & V. Bastable (Eds.), Developing mathematical ideas: Working with data (pp. 165-201). Parsippany, NJ: Seymour Publications.
  30. MacKay, R. J., & Oldford, W. (1994). Stat 231 course notes (fall 1994). Waterloo: University of Waterloo.
  31. Makar, K., & Rubin, A. (2009). A framework for thinking about informal statistical inference. Statistics Education Research Journal, 8(1), 82-105.
  32. Moore, D. S. (1992). Teaching statistics as a respectable subject. In F. Gordon & S. Gordon (Eds.). Statistics for the twenty-first century. (pp. 14-25). Washington, D.C.: Mathematical Assocation of America.
  33. Moore, D. S., & Cobb, G. (1997). Mathematics, statistics, and teaching. American Mathematical Monthly, 104, 801-823. https://doi.org/10.1080/00029890.1997.11990723
  34. Moore, D. S., & Notz, W. I. (2009). 논쟁거리로 배우는 통계학 (심규박, 조태경, 신미영 역). 서울: 홍릉과학출판사. (영어 원작은 2006년 출판).
  35. National Council of Teachers of Mathematics. [NCTM] (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 역). 서울: 경문사. (영어 원작은 2000년 출판).
  36. Pfannkuch, M., & Wild, C. (2010). 통계적 사고의 이해. In D. Ben-Zvi & J. Garfield (Eds.). 통계적 사고의 의미와 교육 (이경화, 지은정, 고은성, 강현영, 신보미, 이동환, 이은경, 이정연, 박민선, 박미미 역) (pp. 19-54). 서울: 경문사. (영어 원작은 2004년 출판).
  37. Remillard, J. T., & Heck, D. J. (2014). Conceptualizing the curriculum enactment process in mathematics education. ZDM, 46(5), 705-718. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0600-4
  38. Sullivan, P., Askew, M., Cheeseman, J., Clarke, D., Mornane, A., Roche, A., & Walker, N. (2015). Supporting teachers in structuring mathematics lessons involving challenging tasks. Journal of Mathematics Teacher Education, 18(2), 123-140. https://doi.org/10.1007/s10857-014-9279-2
  39. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. [UNESCO] (2005). Education for all: Literacy for life. Paris: Author.
  40. Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88, 1-8.
  41. Watson, J. M. (2013). 학교에서 어떤 통계를 배워야 하지?: 통계적 소양의 성장과 목표 (박영희 역.). 서울: 경문사. (영어 원작은 2006년 출판)
  42. Weiland, T. (2017). Problematizing statistical literacy: An intersection of critical and statistical literacies. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 33-47. https://doi.org/10.1007/s10649-017-9764-5
  43. Wild. C. J. (2006). The concept of distribution. Statistics Education Research Journal, 5(2), 10-26.
  44. Wild, C. J., & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-248. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x