A Study on the Development and Application of Family Math Program

가족단위 수학공감 프로그램의 개발 및 운영 연구

  • Received : 2018.10.17
  • Accepted : 2018.11.23
  • Published : 2018.11.30

Abstract

This study aims to develop a family math program that can be experienced by the families in accordance with the 2nd Mathematics Education Comprehensive Plan and to spread the positive attitude and perception of mathematics to the people by applying the family math program for the family units. And this study aims to suggest some concrete ways to develop and apply family math sympathy programs. For this purpose, we developed over 24 activities for math tour, mathematical games, math activities, my home math, historical math, and e-world mathematics, which can be enjoyed by infants and students in the levels of elementary school and secondary school. And we applied these programs to 175 families eight times and surveyed them using a questionnaire. Based on the results, some implications related to the development and application of a family math sympathy program to disseminate a positive culture of mathematics were derived.

이 연구는 제2차 수학교육 종합계획에 따라 가족들이 참여하여 체험할 수 있는 수학 프로그램을 개발하고 실제 가족단위를 대상으로 운영함으로써 국민들에게 수학에 대한 긍정적 인식을 확산하고 구체적인 가족단위 수학공감 프로그램 개발 및 운영 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 연령별로 유아 자녀, 초등 저학년 자녀, 초등 고학년 자녀, 중 고등학생 자녀가 있는 가족들이 즐길 수 있는 수학나들이, 수학게임, 수학활동, 우리집수학, 역사속수학, e-세상수학의 6가지 유형으로 총 33개의 활동을 개발하였고, 8차에 걸쳐 175가족을 대상으로 프로그램을 운영하였다. 프로그램의 개발 및 운영 과정 분석, 설문 조사 결과를 토대로 수학에 대한 긍정적 문화 확산을 위한 가족단위 수학공감 프로그램의 개발 및 운영에 대한 몇 가지 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 동아일보(2018). "'수포자'를 구하라"...예능 프로, 로맨스물까지 등장 '인기'. 동아일보에서 2018.8.7.에 인용.
  2. 황혜정(2015). 실버 세대의 사고 활동을 위한 수학 자료 개발 및 만족도 조사. 수학교육, 54(2), 119-141.
  3. 이형주(2012). 가족수학(family math)이 가족 유대감에 미치는 중재효과에 관한 사례연구. 아주대학교 석사학위논문.
  4. 교육부(2015). 제2차 수학교육 종합계획. http://www.korea.kr/policy/pressReleaseView.do?newsId=156040867.
  5. 교육부(2016). 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구(TIMSS 2015) 결과 발표. 교육부 2016.11.29.(화) 보도 자료.
  6. 고호경(2007). 노인교육으로서의 수학교육의 가능성 재고. 한국학교수학회논문집, 10(2), 173-185.
  7. 고호경(2010). 노인교육으로서의 실버수학 자료개발 및 효과성 연구. 한국학교수학회논문집, 13(3), 459-482.
  8. Cartwright, A. M. (2006). Family mathematics night. Regis University theses.
  9. EDUpress (2018). "2022 대입개편 핵심은 수학 절대평가..국가교육획의 변죽만 올렸다". EDUpress에서 2018.8.9.에 인용.
  10. Family Math Canada (2018). Family Math Canada. http://familymathcanada.org/.
  11. Ford, M. S., Follmer, R., & Litz, K. K. (1998). School-family partnerships: Parents, children, and teachers benefit! Teaching Children Mathematics, 4(6). 310-312.
  12. Kyle, D., McIntyre, E., & Moore, G. (2001). Connecting mathematics instruction with the families of young children. Teaching Children Mathematics. 8(2), 80-86.
  13. Math Unity LLC (2018). Family Math Night. http://www.familymathnight.com/.
  14. Ministry of Education (2015). The 2nd mathematics education comprehensive plan. http://www.korea.kr/policy/pressReleaseView.do?newsId=156040867.
  15. Schussheim, J. Y. (2004). Large scale family math night: A premier for collaboration. Teaching Children Mathematics. 10(5), 254-257.
  16. Stenmark, J. K., Thompson, V., & Cossey, R. (1986). Family Math. Berkeley, Calif.: University of California. Lawrence Hall of Science.