A Study on the Improvement of Problem-solving in Elementary Mathematics Textbooks - Focusing on Polya's Problem Solving -

초등 수학 교과서에서 문제해결 지도의 개선점과 개선 방향 -Polya의 문제해결을 중심으로-

  • Received : 2018.10.15
  • Accepted : 2018.11.23
  • Published : 2018.11.30

Abstract

Increasing the problem solving power in school mathematics is the most important task of mathematics education. It is the ultimate goal of mathematics education to help students develop their thinking and creativity and help solve problems that arise in the real world. In this study, we investigated the contents of problem solving according to mathematics curriculum goals from the first curriculum to current curriculum in Korea. This study analyzed the problem-solving contents of the mathematics textbooks reflecting the achievement criteria of the revised curriculum in 2015. As a result, it was the first curriculum to use the terminology of problem solving in the mathematics goal of Korea's curriculum. Interest in problem solving was most actively pursued in the 6th and 7th curriculum and the 2006 revision curriculum. After that, it was neglected to be reflected in textbooks since the 2009 revision curriculum, We have identified the problems of this problem-solving instruction and suggested improvement direction.

학교 수학에서 문제해결력의 신장은 수학교육의 가장 중요한 과제로, 학생들의 사고력과 창의력을 길러 실생활에서 일어나는 문제해결에 도움을 주도록 하는 것이 수학 교육의 궁극적인 목표라 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 우리나라 제1차 교육과정부터 2009 개정 교육과정까지의 초등 수학과 목표에 제시한 문제해결 관련 내용을 어떻게 반영하였는지를 조사하고, 2015 개정 수학과 교육과정에서 초등학교 각 학년군의 5개 영역별 문제해결의 성취기준과 이를 반영한 수학 교과서의 문제해결 내용을 분석하였다. 그 결과, 우리나라 교육과정의 수학과 목표에서 문제해결의 용어 사용은 제1차 교육과정부터이고, 문제해결 교육은 제4차 교육과정에서 시작하였다. 그 후 제6차 교육과정에서 2006 개정 교육과정까지는 활발하다가 지난 교육과정에서는 소홀해졌는데, 현재 교육과정의 초등 수학 문제해결 지도 과정에서 나타난 개선점과 그에 대한 개선방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강옥기 (1985). 수학과 문제해결력 신장을 위한 수업 방법 개선 연구. 한국교육개발원.
  2. 강완, 나귀수, 백석윤, 이경화 (2013). 초등수학 교수 단위 사전. 서울:경문사.
  3. 교육과학기술부 (2006). 초등학교 교육과정 해설(IV)-수학, 과학,실과-. 교육부.
  4. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부.
  5. 교육부 (1994). 국민학교 교육과정 해설(I)-총론, 국어, 수학-. 서울:대한교과서주식회사.
  6. 교육부 (1997). 초등학교 교육과정 해설(IV)-수학, 과학, 실과-. 교육부.
  7. 교육부 (2011). 수학과 교육과정. 교육부.
  8. 교육부 (2013). 수학 교사용 지도서 1-1. 서울: (주)천재교육.
  9. 교육부 (2015). 수학과 교육과정 [별책8]. 교육부.
  10. 교육부 (2017a). 수학 교사용 지도서 1-1. 서울: (주)천재교육.
  11. 교육부 (2017b). 수학 교사용 지도서 1-2. 서울: (주)천재교육.
  12. 교육부 (2017c). 수학 교사용 지도서 2-1. 서울: (주)천재교육.
  13. 교육부 (2017d). 수학 교사용 지도서 2-2. 서울: (주)천재교육.
  14. 교육부 (2018a). 수학 교사용 지도서 3-1. 서울: (주)천재교육.
  15. 교육부 (2018b). 수학 교사용 지도서 (감수본) 3-2. 서울: (주)천재교육.
  16. 교육부 (2018c). 수학 교사용 지도서 4-1. 서울: (주)천재교육.
  17. 교육부 (2018d). 수학 교사용 지도서 (감수본) 4-2. 서울: (주)천재교육.
  18. 교육부 (2018e). 수학 교사용 지도서 (현장 검토 심의본.감수본) 5-2. 서울: (주)천재교육.
  19. 교육부 (2018f). 수학 교사용 지도서 (현장 검토 심의본.감수본) 6-2. 서울: (주)천재교육.
  20. 교육부 (2019a). 수학 교사용 지도서 (심의본) 5-1. 서울: (주)천재교육.
  21. 교육부 (2019b). 수학 교사용 지도서 (심의본) 6-1. 서울: (주)천재교육.
  22. 교육인적자원부 (2002). 수학 6-나 지도서. 교육인적자원부.
  23. 국립국어원 www.korean.go.kr/에서 2018년 9월20일 인출.
  24. 김부윤, 이영숙 (2003). 우리나라에서의 수학적 문제해결연구. 수학교육, 42(2), 137-157.
  25. 김유정, 백석윤 (2005). 초등 수학 문제해결 과정에 사용되는 표현 방법에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 9(2). 85-110.
  26. 남승인 (1997). 문제해결력 신장을 위한 전략 지도 방안. 한국초등수학교육학회지, 1, 67-86.
  27. 박교식 (2001). 제7차 초등학교 수학과 교육과정에서의 문제해결 관련 내용의 분석. 학교수학, 3(1), 1-23.
  28. 박아람, 박영희 (2018). 문제 만들기 활동과 학습자의 정의적 특성에 관한 연구. 한국초등수학교육학회지, 22(1). 93-114.
  29. 서울대학교 교육연구소 (1998). 교육학대백과사전. 서울;하우동설.
  30. 신현성 (1995). 수학교육론. 서울: 경문사, pp.174-180.
  31. 유연진, 박만구 (2009). 초등수학 문제해결 활동에서 나타나는 아동 간 스캐폴딩 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 13(1), 75-95.
  32. 장혜원 (2009). 종횡비교분석을 통한 초등학교 수학의 문제해결에 대한 검토. 수학교육학연구, 19(2), 207-231.
  33. 정성건, 박만구 (2010). 수학 문제 만들기 활동이 문제해결력과 학습 태도에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회, 14(2), 315-335.
  34. 정은실 (2015). 초등학교 수학과 문제해결 교육 재고. 한국초등수학교육학회지, 19(2), 123-141.
  35. 최창우, 권기자 (1999). 초등학교 수학에서의 문제해결에 관한 연구. 한국수학교육학회 시리즈C <초등수학교육>, 1, 63-77.
  36. 한국교육개발원 (1985). 수학과 문제해결력 신장을 위한 수업 방법 개선 연구. 연구보고RR 85-9.
  37. 한상욱, 송상헌 (2011). 초등 수학영재들이 수학문제 해결과정에서 보이는 메타인지 사례연구. 한국초등수학교육학회지, 15(2), 437-461.
  38. Billstein et al. (1984). A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary school Teachers. 1-24.
  39. Butts, T. (1980). Posing Problem Properly, Problem Solving in School Mathematics, (Yearbook of NCTM), pp. 24-25.
  40. Charles, R., & Lester, F. (1982). Teaching Problem Solving: What, Why, and How. Palo Alto, Calif: Dale Seymour Publications.
  41. Davis, R. B. (1975). Basic Skills and Learning in Mathematics. In Conference on Basic Mathematical Skills and Learning, Vol. 1, pp. 42-50. Washington, D.C.: National Institute of Education.
  42. Elliot, S. N., Kratochwill, T. R., Littlefield. J., & Travers. J. (1996). Educational Psychology. Chicago : Brown & Bechmark, pp.296-327.
  43. Gagne, E. D., Yekovich, C. W., & Yekovich, E. R. (1993). The Cognitive Psychology of School Learning. N. Y.: Harpe and Collins. pp.209-233.
  44. Kim, J. H. (2002). Analysis of strategies for problem solving presented in elementary school mathematics textbooks. 학교수학, 4(4), 565-580.
  45. Krulik, S., & Rudnick, J. A. (l984). A source book for teaching problem solving. Allyn and Bacon.
  46. Lester, F. K. (1982). Issues in teaching mathematical problem solving in the elementary grades. School Science and Mathematics 82, 93-98. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1982.tb11532.x
  47. Mayer, R. E. (1983). Thinking, problem solving cognition. New York: Freeman.
  48. NCTM (1980). An agenda for action: Recommendations for school mathematics of the 1980s. Reston, VA: NCTM.
  49. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  50. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA. Author.
  51. Newell, N. J., & Simon, H. (1972). Human Problem Solving. Englewood Cliff, New Jersey : Prentice-Hall.
  52. Polya, G. (1957). How to solve it: A new aspect of mathematical method(2nd). (Ed.), 우정호 (역) (1986). 어떻게 문제를 풀 것인가. 서울: 천재교육.