DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of the Integrated STEM Project Learning Themed 'Lighting of Quantum Dot Solution' on Science High-School Small-Group Students' Problem Solving and Scientific Attitude

'양자점 용액의 발광'을 주제로 한 융합형 STEM 프로젝트 학습이 과학고등학교 소집단 학생들의 문제해결력과 과학적 태도에 미치는 효과

  • Yi, Seung-Woo (Department of Mechatronics Integrated Engineering, Dongseo University) ;
  • Kim, Youngmin (Department of Physics Education, Pusan National University)
  • 이승우 (동서대학교 메카트로닉스 융합공학부) ;
  • 김영민 (부산대학교 물리교육과)
  • Received : 2018.08.18
  • Accepted : 2018.10.22
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate science high-school students' creativity and scientific attitude when an integrated science, technology, engineering and mathematics (STEM) project themed 'lighting of quantum dot solution' was applied to them. The subjects were a one team composed of 3 students in the 11th grade desiring to participate in the Korea Science Exhibition. They began with a scientific inquiry related to the physical properties of the QD solution and then gradually showed the process of expansion of their ideas into the integration of engineering, technology, and mathematics. Also, during the process, they showed problem solving ability and scientific attitudes, such as cooperation, endurance, and satisfaction of accomplishment.

본 연구의 목적은 과학고등학교 학생들을 대상으로 '양자점 용액의 발광'을 주제로 하는 융합적 STEM(Science, Technology, Engineering and Mathematics) 프로젝트를 수행하게 했을 때 학생들이 어떤 창의성과 어떤 과학적 태도를 보이는지를 조사하는 것이었다. 이를 위해 STEM 프로젝트를 수행하고자 원하는 과학고등학교 2학년생 3명을 한 팀이 되도록 구성하였으며, 이들은 과학고등학교 수준 이상의 과학기술을 공부하기를 원하는 학생들이었다. 이들은 양자점 용액과 관련된 물리적 성질을 탐구하는 것으로부터 시작하여 점차 그들의 생각을 확장해 나가면서 공학, 기술, 수학을 통합해 나갔다. 그 과정에서 학생들은 과학적 문제해결력을 보였고, 아울러 협동심, 인내, 성취에 대한 만족감과 같은 과학적 태도를 나타냈다.

Keywords

References

  1. R. Brown, J. Brown, K. Reardon and C. Merril, Technology and Engineering Teacher 70(6), 5 (2011).
  2. C. Merrill and J. Daughty, J. Technol. Educ. 21(2), 21 (2010).
  3. K. Moon and Kang, New Phys.: Sae Mulli 65, 1199 (2015). https://doi.org/10.3938/NPSM.65.1199
  4. M. Kwon and H.-M. Choi, Sae Mulli 58, 130 (2008).
  5. Y. Baek, H. Park, Y. Kim, S. Noh and J. Noh et al,, J. Learner-Centered Curr. Instr. 11(4), 149 (2011).
  6. Y. Kim, I. Kim, S. Kim, B. Park and J. Park et al., High School Physics II (2011).
  7. J. Lee and Y. Kim, J. Gifted/Talented Educ. 27, 671 (2017). https://doi.org/10.9722/JGTE.2017.27.4.671