모바일 게임의 크로노토프 연구

A Study on the Chronotope of Mobile Game

  • Lee, Jin (Department of Convergence Contents, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2018.12.12
  • 심사 : 2018.12.22
  • 발행 : 2018.12.31

초록

본 논문은 모바일 게임과 게임하기의 변화를 통합적으로 살피기 위해 모바일 게임의 시공간적 특성을 미하일 바흐친(Mikhail Bakhtin)의 크로노토프(chronotope) 개념을 통해 고찰하는 것을 목적으로 한다. 소설에서 재현되는 시간과 공간 사이의 내적 연관을 지칭하는 개념인 크로노토프를 바탕으로 모바일 게임 플랫폼에서의 시공간 경험과 모바일 게임 텍스트의 재구성 간의 내적 연관을 살펴보았다. 모바일 게임은 플레이어라는 존재 기반의 혼종적 플랫폼을 통해 게임하기의 행위를 일상의 시공간과 중첩시키면서 플레이어의 의지를 바탕으로 지금-여기의 세계를 구축한다. 플레이어를 플랫폼으로 하는 모바일 게임의 크로노토프는 가상세계에 접속하는 것이 아닌, 지금-여기라는 현재의 공간에서 생성되는 것이다. 본고에서는 이와 같은 모바일 게임의 크로노토프 재현 양상을 역할수행 게임과 위치기반 게임을 중심으로 살펴보았다. 모바일 역할수행 게임에서는 자동 전투 시스템을 중심으로 플레이어가 느슨한 거리감을 유지면서 서사적이고 관계적인 경험이 약화된 탈역사적 크로노토프가 나타난다. 위치기반 게임에서는 가상세계와 실제세계의 중첩을 통해 유희적 의미를 발생시키는 플레이어가 주도하는 생성의 크로노토프가 나타난다.

The purpose of this paper is to examine the temporal and spatial characteristics of mobile games through Mikhail Bakhtin's chronotope concept in order to examine the changes of mobile games and gaming. Based on chronotope, a concept that refers to the inner relation between time and space reproduced in the novel, I examined the inner relation between the space - time experience in the mobile game platform and the reconstruction of the mobile game text. The mobile game builds the present-here world based on the player's will while superimposing the act of playing through the mixed platform of existence based on the player with the time and space of everyday life. The chronotope of a mobile game with players as platforms is created in the current space of now-here rather than connecting to the virtual world. In this paper, I review the role of chronotope reproduction in mobile games, focusing on role-playing games and location based games. In the mobile role-playing game, an unhistorical chronotope appears in which the player has a loose sense of distance around the automatic combat system, while the narrative and relational experience is weakened. In a location-based game, a chronotope of player-driven generation that generates amusing meanings through the overlap of the virtual world and the real world appears.

키워드

참고문헌

  1. McLuhan, Marshall, Trans by Sungki Kim and Hanwoo Lee, Understanding Medea, Minumsa, 2012.
  2. Maenpaa, Pasi, "Mobile communication as a way of urban life", Ordinary consumption, Edited by Jukka Gronow and Alan Warde, Routledge, 2001.
  3. Mi-Kyoung, Choi, "A Study of Narrative Temporality in Mobile Games", Journal of Literature for Children and Young Adults, Vol.0, No.13, pp.291-318, 2013.
  4. Gyong-ran, Jeon, "A Study on the Mobile Game Storytelling", Humancontents, Vol.12, No.0, pp.29-45, 2008.
  5. Kyuman, Jeong, "A Study on the Growth of Mobile Game Industry", Journal of The Korean Society for Computer Game, Vol.20, No.0, pp.135-140, 2010.
  6. Bakhtin, Mikhail, Trans by Seunghee Jeon, et al, Dialogic Imagination, Changbi, 2014.
  7. Jong-Chul, Soh, "Mikhail Bakhtine's chronotope and Rabelais's novels, Studies in Foreign Literature, Vol.0, No.8, pp.251-278, 2001.
  8. Inhwa, Yi, Korean Type Digital Game Storytelling, sallim, 2005.
  9. Salen, Katei and Zimmerman, Trans by Heuyngsub Yun, et al, Rules of Play: game design fundamentals, Gco Science, 2010.
  10. Flusser, Villem, Trans by SungJae Kim, Kommunikologie, Communication Books, 2001.
  11. Ukdong, Kim, Converwational Imagination: the literary theory of Bakhtin, Moonji, 1988.
  12. Friedman, Ted, "Making Sense of Software: computer games and interactive textuality", Cybersociety: Computermediated Communication and Community, Edited by Steven G. Jones, SagePublication,Inc., 1995.
  13. Hyuntae, Byeon, "Bakhtin's novel theory and its present meaning", Creation and criticism, Vol.41, No.1, pp.384-402, 2013.