DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship of Anxiety, Empathy, Ego-resilience and Clinical Competency in Nursing Students

간호대학생의 불안, 공감능력, 자아탄력성과 임상수행능력과의 관계

  • 김은희 (대구가톨릭대학교 간호대학/간호과학연구소)
  • Received : 2018.06.27
  • Accepted : 2018.08.22
  • Published : 2018.08.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the levels of anxiety, empathy, ego-resilience, and clinical competency of nursing students, and to examine the relationship of the variables. The participants were 197 nursing students. Data were collected from December 3 to 15, 2017 by taking a survey and analyzed with SPSS WIN 19.0 program(SPSS Inc., Chicago, IL, USA). The results of this study were as follows: The mean score of anxiety was $2.16{\pm}.51$, empathy was $3.51{\pm}.36$, ego-resilience was $2.83{\pm}.44$, and clinical competency was $3.65{\pm}.48$. There was significant differences in clinical competency by satisfaction with major, satisfaction with clinical practice. There were a negative correlation between clinical competency and anxiety(r=-.37, p<.001), a positive correlation between clinical competency and empathy(r=.34, p<.001) and a positive correlation between clinical competency and ego-resilience(r=.49, p<.001). Variables such as ego-resilience, empathy, anxiety, satisfaction with major and satisfaction with clinical practice explained 35.6% of variance in clinical competency. According to these result, there is a need to develop interventions and programs to increase the ego-resilience and empathy and to reduce the anxiety for improving clinical competency in nursing students.

본 연구는 간호대학생의 불안, 공감능력, 자아탄력성과 임상수행능력의 정도와 변수들의 관계를 파악하기 위해 시도되었다. 2017년 12월 3일부터 15일까지 일 대학교 간호학과의 3학년과 4학년 197명을 대상으로 수집된 자료는 SPSS WIN 19.0(SPSS Inc., Chicago, IL, USA)프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과 대상자의 불안은 평균 $2.16{\pm}.51$점, 공감능력 평균 $3.51{\pm}.36$점, 자아탄력성 $2.83{\pm}.44$점, 임상수행능력은 $3.65{\pm}.48$점이었다. 일반적 특성에 따른 임상수행능력은 전공만족도와 임상실습만족도에 유의한 차이를 나타내었으며, 임상수행능력은 불안과 부적 상관관계(r=-.37, p<.001), 공감능력과 정적 상관관계(r=.34, p<.001) 그리고 자아탄력성과 정적 상관관계를 나타내었다(r=.49, p<.001). 임상수행능력의 영향요인은 자아탄력성, 공감능력, 불안, 전공만족도와 임상실습만족도로 나타났으며, 이 변수들의 임상수행능력에 대한 설명력은 35.6%(F=21.16, p<.001)였다. 이에 간호대학생의 임상수행능력 향상을 위해 자아탄력성과 공감능력을 향상시키고 불안을 감소시키기 위한 중재와 프로그램 개발이 요구된다.

Keywords

References

  1. 정현학, 최영임, 이상원, "4차 산업혁명과 보건산업 패러다임의 변화," 보건산업브리프, 제215권, pp.10-214, 2016.
  2. 고자경, 정명실, 최명애, 박영임, 방경숙, 김정아, 유미수, 장혜영, "역량기반 교육과정 개발을 위한 간호역량 모델링에 대한 고찰," 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.87-96, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.87
  3. 박현희, 김윤신, 오인옥, "임상간호사의 간호핵심 역량이 간호효능감에 미치는 영향," 한국자료분석학회지, 제17권, 제1권, pp.531-544, 2015.
  4. M. H. Waldner and J. Olson, "Taking the patient to the classroom: Applying theoretical frameworks to simulation in nursing education," International of Nursing Education Scholarship, Vol.4, No.1, pp.1-14, 2007.
  5. T. Casey and E. Wilson-Evered, "Predicting uptake of technology innovations in online family dispute resolution services: An application and extension of the UTAUT," Computers in Human Behavior, Vol.28, No.6, pp.2034-2045, 2012. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.05.022
  6. 백민자, 김월주, 류현숙, "간호대학생의 전문직 자아개념, 임상실습 만족도, 비판적 사고성향이 임상수행능력에 미치는 영향," 한국자료분석학회지, 제15권, 제6호, pp.3353-3365, 2013.
  7. J. W. Distler, "Critical thinking and clinical competence: result of the implementation of student-centered teaching strategies in an advanced practice nurse curriculum," Nurse Education in Practice, Vol.7, No.1, pp.53-59, 2007. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2006.08.003
  8. 김미원, "핵심간호능력 중심 간호학실습교육목표 개발," 한국간호과학회지, 제36권, 제2호, pp.389-402, 2006.
  9. 김정선, 선정주, 김현숙, "간호대학생의 임상실습 체험," 질적연구학회지, 제10권, 제1호, pp.63-76, 2009.
  10. 김진일, 이정순, "임상실습이 간호학생의 스트레스, 불안 및 자율신경계 변화에 미치는 영향," 기초간호자연과학회지, 제13권, 제2호, pp.102-108, 2011.
  11. 황성자, "간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계," 한국간호교육학회지, 제12권, 제2호, pp.205-213, 2006.
  12. B. Penprase, B. Oakley, R. Temes, and D. Driscoll, "Empathy as determining factor for nursing career selection," J. of Nursing Education, Vol.52, No.4, pp.192-197, 2013. https://doi.org/10.3928/01484834-20130314-02
  13. M. H. Davis, "A multidimensional approach to individual differences in empathy," The Bulletin of the JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, Vol.59, No.4, pp.532-538, 2012.
  14. C. Ozcan, F. Oflaz, and B. Bakir, "The effect of a structured empathy course on the students of a medical and a nursing school," International Nursing Review, Vol.10, p.85, 1980.
  15. 박영숙, 권윤희, "간호대학생의 자아탄력성, 문제해결과정 및 임상수행능력," 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.341-350, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.341
  16. J. Block and A. M. Kremen, "IQ and Ego-resiliency: Conceptual and Empirical Connections Separateness," J. of Personality and Social Psychology, Vol.70, No.2, pp.349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  17. 이은경, 박진아, "간호대학생의 자아탄력성과 임상수행능력과의 관계," 한국보건간호학회지, 제27권, 제2호, pp.293-303, 2013. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2013.27.2.293
  18. 홍선연, "의학전문대학원생의 스트레스, 자아탄력성, 자기효능감과 임상수행능력과의 관계," 한국산학기술학회논문지, 제12권, 제12호, pp.5797-5804, 2011. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.12.5797
  19. 김경남, "간호대학생의 임상수행능력 영향요인," 스트레스연구, 제22권, 제2호, pp.55-65, 2014.
  20. 한상영, 이영미, "간호학생들의 임상실습시 스트레스에 따른 불안, 분노 및 피로경험," 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제2호, pp.554-561, 2012. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.2.554
  21. 김은영, 양승희, "임상실습교육환경이 간호학생의 임상실습 스트레스 및 불안에 미치는 영향," 간호행정학회지, 제21권, 제4호, pp.417-425, 2015. https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.417
  22. 윤은주, 박영미, "핵심기본간호술 재교육이 간호대학생의 간호수행능력과 수행자신감 및 불안에 미치는 효과," 융합정보논문지, 제7권, 제5호, pp.39-45, 2017. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2017.7.5.039
  23. 양선이, "간호 대학생의 공감능력 및 자아탄력성과 임상수행능력의 관계," 한국자료분석학회지, 제17권, 제3호(B), pp.1699-1710, 2015.
  24. 박정화, 정수경, "간호대학생의 자아존중감, 공감능력, 의사소통능력과 임상수행능력 간의 관계," 한국산학기술학회논문지, 제16권 제11호, pp.7698-7707, 2015. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.11.7698
  25. 도은수, 서영숙, "간호대학생의 임상수행 능력에 영향을 미치는 요인," 기본간호학회지, 제21권, 제3호, pp.283-291, 2015. https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.283
  26. C. D. Spielberger, Current Trends in Theory and Research, New York: Academic Press, pp.481-491, 1972.
  27. 김정택, 신동균, STAI의 한국 표준화에 관한 연구, 최신의학사, pp.69-75, 1978.
  28. 박성희, 공감과 친사회행동, 문음사, 1997.
  29. 유성경, 심혜원, "적응 유연한 청소년들의 심리적 보호요소 탐색," 교육심리연구, 제16권, 제4호, pp.189-206, 2002.
  30. 이원희, 김조자, 유지수, 허혜경, 김경숙, 임성민, "간호대학생의 임상수행능력측정도구개발 연구," 간호학논집, 제13권, pp.17-27, 1990.
  31. 최미숙, 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수 효율성과 임상수행능력에 관한 연구, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2005.
  32. 김해진, 이명선, "한국 간호대학생의 공감 능력에 영향을 미치는 요인," 한국간호교육학회지, 제21권, 제2호, pp.237-245, 2015. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2015.21.2.237
  33. 김금이, 이보영, "간호대학생의 임상실습 만족도와 임상수행능력과의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.885-896, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.885
  34. 손경희, 김남희, "간호대학생의 완벽주의 성향, 불안 및 학업스트레스와의 관계," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 제8권, 제2호, pp.577-587, 2018.
  35. 김정아, 간호대학생의 임상실습 스트레스, 스트레스 대처 및 공감능력이 임상수행능력에 미치는 영향, 계명대학교, 석사학위논문, 2016.