Abstract
Subject classification of thesis units is essential to serve scholarly information deliverables. However, to date, there is a journal-based topic classification, and there are not many article-level subject classification services. In the case of academic papers among domestic works, subject classification can be a more important information because it can cover a larger area of service and can provide service by setting a range. However, the problem of classifying themes by field requires the hands of experts in various fields, and various methods of verification are needed to increase accuracy. In this paper, we try to classify topics using the unsupervised learning algorithm to find the correct answer in the unknown state and compare the results of the subject classification algorithms using the coherence and perplexity. The unsupervised learning algorithms are a well-known Hierarchical Dirichlet Process (HDP), Latent Dirichlet Allocation (LDA) and Latent Semantic Indexing (LSI) algorithm.
학술정보 성과물을 서비스하기 위하여 논문 단위의 주제 분류는 필수가 된다. 하지만 현재까지 저널 단위의 주제 분류가 되어 있으며 기사 단위의 주제 분류가 서비스되는 곳은 많지 않다. 국내 성과물 중에서 학술 논문의 경우 주제 분류가 있으면 좀 더 큰 영역의 서비스를 담당할 수 있고 범위를 정해서 서비스 할 수 있기 때문에 무엇보다 중요한 정보가 된다. 하지만, 분야 별 주제를 분류하는 문제는 다양한 분야의 전문가의 손이 필요하고 정확도를 높이기 위해서 다양한 방법의 검증이 필요하다. 본 논문에서는 정답이 알려져 있지 않은 상태에서의 정답을 찾는 비지도 학습 알고리즘을 활용해서 주제 분류를 시도해 보고 연관도와 복잡도를 활용해서 주제 분류 알고리즘의 결과를 비교해 보고자 한다. 비지도 학습 알고리즘은 주제 분류 방법으로 잘 알려진 Hierarchical Dirichlet Precess(HDP). Latent Dirichlet Allocation(LDA), Latent Semantic Indexing(LSI) 알고리즘을 활용하여 성능을 분석해 보았다.