DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of the Mobile-Banking Characteristics and Internet-Only Bank Benefits on the Switching Value and the Use Intention

인터넷전문은행 특성과 혜택이 지각된 전환가치와 이용의도에 미치는 영향

  • Received : 2018.06.25
  • Accepted : 2018.07.17
  • Published : 2018.08.28

Abstract

The launch of internet-only banks has brought many changes. As the existing commercial banks and internet-only banks have started the infinite competition, the maintenance of relationships with customers or the creation of new customers is important. For this, it is meaningful to understand the aspect of customers' perception of value. Thus, this study conducted the empirical analysis on the attitude of the existing phone-banking users after the launch of internet-only banks. First, the reliability and mobility out of the characteristics of the existing mobile service of commercial banks had effects on the perceived switching value while the reactivity had no effects on it. Second, in the results of understanding the effects of diverse benefits from internet-only banks on the perceived value, the economic benefit and convenient benefit had positive(+) effects on the perceived switching value. Lastly, the perceived switching value had positive(+) effects on the use intention.

인터넷전문은행의 출범은 많은 변화를 가지고 왔다. 기존 시중은행과 인터넷전문은행이 무한 경쟁을 시작하면서 고객과의 관계유지 혹은 신규고객의 창출이 중요하다. 이를 위해서 고객들이 어떤 측면에서 가치를 지각하는 지를 파악하는 것은 의미가 있다. 따라서 인터넷 전문은행의 출범으로 기존 폰뱅킹 사용자들이 어떠한 태도를 보일 것인지에 대해 실증 분석하였다. 첫째, 시중은행의 기존 모바일뱅킹 서비스특성 중 신뢰성, 이동성이 지각된 전환가치에 영향을 미치며, 반응성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 인터넷 전문은행인 제공하는 다양한 혜택이 지각된 전환가치에 미치는 영향을 파악한 결과, 경제적 혜택과 편의적 혜택은 지각된 전환가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 마지막으로 지각된 전환가치가 이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김경주, "인터넷전문은행 제도 도입 쟁점과 활성화 방안," ATE, 제7권, pp.237-251, 2017.
  2. 배병진, "한국의 인터넷전문은행 도입과 금융규제의 정치," 사회과학연구, 제33권, 제4호, pp.141-161, 2017.
  3. 정유진, 박현숙, "인터넷전문은행 서비스의 사용자 수용에 관한 연구 UTAUT2 모델을 응용하여," e-비즈니스 연구, 제18권, 제3호, pp.75-95, 2017.
  4. 문연희, "인터넷전문은행 이용의도에 미치는 영향요인: 인구통계적 특성의 탐색적 차이," 상업교육연구, 제31권, 제6호, pp.95-108, 2017.
  5. A. Parasuraman and D. Grewal, "The impact of technology on the quality-value-loyalty chain: a research agenda," Journal of the academy of marketing science, Vol.28, No.1, pp.168-174, 2000. https://doi.org/10.1177/0092070300281015
  6. P. T. Chen and H. H. Hu, "The effect of relational benefits on perceived value in relation to customer loyalty: An empirical study in the Australian coffee outlets industry," International journal of hospitality management, Vol.29, No.3, pp.405-412, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.09.006
  7. http://www.ebn.co.kr/news/view/931389
  8. 김종완, "인터넷뱅킹 사용자의 만족도가 인터넷 전문은행 전환의도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국IT서비스학회 학술대회 논문집, Vol.2009, No.3, pp.89-98, 2009.
  9. 노미진, "모바일뱅킹 특성과 만족 및 재이용 의도와의 관계 분석: 성별을 고려하여," 경영연구, 제25권, 제4호, pp.305-344, 2010.
  10. 김국선, 이종호, "소셜커머스의 만족도와 재구매 의도에 영향을 미치는 서비스품질요인," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제12호, pp.311-32, 2012.
  11. 문용은, 정유진, "모바일뱅킹 사용의도의 영향요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제13권, 제2호, pp.89-117, 2004.
  12. Y. W. Wang, Y. M. Wang, H. H. Lin, and T. I. Tang, "Determinants of user acceptance of internet banking: An empirical study," International Journal of Service Industry Management, Vol.14, No.5, pp.501-519, 2003. https://doi.org/10.1108/09564230310500192
  13. 이보미, 김미숙, "홈쇼핑 모바일앱 전환 및 만족도 영향 요인 연구," 복식문화연구, 제24권, 제5호, pp.544-560, 2016.
  14. R. Dhar and K. Wertenbroch, Consumer Choice Between Hedonic and Utilitarian Goods," Journal of Marketing Research, Vol.37, No.1, pp.60-71, 2000. https://doi.org/10.1509/jmkr.37.1.60.18718
  15. 배강미, 박재옥, "인터넷쇼핑몰에서의 의류제품 쇼핑 시 상호작용성이 관계혜택에 미치는 영향," 한국생활과학, Vol.30, No.2, pp.23-27, 2010.
  16. K. P. Gwinner, D. D. Gremler, and M. J. Bitner, "Relational benefits in services industries: the customer's perspective," Journal of the academy of marketing science, Vol.26, No.2, pp.101-114, 1998. https://doi.org/10.1177/0092070398262002
  17. 김보영, 박미랑, "신용카드 여가서비스 관계혜택이 고객 서비스 만족 및 유지 의도에 미치는 영향에 관한 연구," 서비스경영학회지, 제16권, 제1호, pp.126-147, 2015.
  18. 김대원, 김성철, "시중은행에서 인터넷 전문은행으로의 선택 전환 의도에 영향을 미치는 요인 - 금융 소비자의 자산 관리 전략을 중심으로," 정보사회와 미디어, 제18권, 제1호, pp.105-134, 2017.
  19. 서용구, 유정민, 김은혜, "관계혜택(Relational Benefits)이 전환장벽과 점포충성도에 미치는 영향: 오프라인 VS. 모바일 쇼핑," 유통연구, 제22권, 제4호, pp.23-46, 2017.
  20. L. L. Bove, S. J. Pervan, S. E. Beatty, and E. Shiu, "Service worker role in encouraging customer organizational citizenship behaviors," Journal of Business Research, Vol.62, No.7, pp.698-705, 2009. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.07.003
  21. R. A. Peterson, "Relationship Marketing and the Consumer," Journal of Academy of Marketing Science, Vol.23, pp.278-281, 1995. https://doi.org/10.1177/009207039502300407
  22. 서현석, 주형준, "오픈마켓에서 관계혜택이 몰입과 이탈의도 및 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 서비스경영학회지, Vol.13, No.5, pp.31-57, 2012.
  23. Y. F. Kuo, C. M. Wu, and W. J. Deng, "The relationship among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services," Computers in human behavior, Vol.25, No.4, pp.887-896, 2009. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.003
  24. H. W. Kim, H. C. Chan, and S. Gupta, "Value-based adoption of mobile internet: and empirical investigation," Decision Support Systems, Vol.43, No.1, pp.111-126, 2007. https://doi.org/10.1016/j.dss.2005.05.009
  25. 김진한, 강우성, "모바일 금융 서비스의 제품특성과 소비자 특성이 이용 형태에 미치는 영향-소비 경험의 매개 효과를 중심으로," 마케팅관리연구, 제22권, 제4호, pp.1-29, 2017.
  26. M. A. Jones, D. L. Mothersbaugh, and S. E. Beatty, "Why customers stay: measuring the underlying dimensions of services switching costs and managing their differential strategic outcomes," Journal of business research, Vol.55, No.6, pp.441-450, 2002. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(00)00168-5
  27. 김수현, 이뢰, "스마트폰 뱅킹서비스 수용의도에 영향을 미치는 요인," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제11호, pp.303-312, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.11.303
  28. 김지윤, 주경희, "모바일 SNS 지속 사용의도에 있어 지각된 가치의 역할," 디지털융복합연구, 제12권, 제10호, pp.211-222, 2014. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.10.211
  29. S. Okazaki and F. Mendez, "Exploring convenience in mobile commerce: Moderating effects of gender," Computers in Human Behavior, Vol.29, No.3, pp.1234-1242, 2013. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.10.019
  30. S. Rodgers and M. A. Harris, "Gender and e-commerce: An exploratory study," Journal of advertising research, Vol.43, No.3, pp.322-329, 2003. https://doi.org/10.2501/JAR-43-3-322-329
  31. 정성광, 양재호, "키오스크 서비스 이용자의 지각된 관계혜택이 만족과 충성도에 미치는 영향:소비자 혁신성과 합리성의 조절효과를 중심으로," 마케팅관리연구, 제18권, 제2호, pp.47-72, 2013.
  32. J. F. Hair, R. L. Tatham, R. E. Anderson, and W. Black, Multivariate Data Analysis(6th ed), Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall, 2006.
  33. C. Fornell and D. F. Larcker, "Evaluating structural equation model with unobservable variables and measurement error," Journal of marketing Research, Vol.18, No.1, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312