DOI QR코드

DOI QR Code

Aesthetic Study of Film Sound in Godard's

고다르 <카르멘이라는 이름(Prénom Carmen)>에 나타난 영화 사운드의 미학적 고찰

  • 박병규 (경기대학교 전자디지털음악학과)
  • Received : 2018.07.04
  • Accepted : 2018.07.25
  • Published : 2018.08.28

Abstract

This paper examines the sound of Godard's <$Pr{\acute{e}}nom$ Carmen> from Deleuze's film aesthetics and Merleau-Ponty's phenomenological point of view. The rehearsal scene of a string quartet is a mirror-image that illuminates the music itself, and becomes a crystal-image with the indiscernibility of the present and the past in the break with the main narrative. On the other hand, urban noise and waves are the seeds composed of pure optical (sound) images and grow into pure sound crystals that collide with what is seen through the juxtaposition, substitution, and intentional connection of sound. However, these sound contradictions also lead to the integrated sound category as a 'sole movement' through Merleau-Ponty's dialectical thought, and even the dialectical sound management of pop and classical music is no longer a confrontation of the genre, but is integrated into the materialistic category of sound. This study is differentiated from the existing research by solving the sound aesthetics of the Godard's film through philosophical thought.

본 논문은 들뢰즈의 영화미학, 메를로-퐁티의 현상학적 관점에서 고다르 <카르멘이라는 이름>의 사운드를 고찰하고 있다. 현악 사중주의 리허설 장면은 음악 자신을 비추는 거울 이미지로서, 주 내러티브와의 단절 속에 현재와 과거의 식별 불가능성을 갖는 결정체-이미지가 된다. 한편, 도시 소음과 파도는 순수 시지각적(음향적) 이미지로 구성된 배아로서, 소리의 병치와 대체, 그리고 지향적 연결을 통해 보이는 것과 충돌하는 순수 음향적 결정체로 성장하게 된다. 그러나 이러한 음향적 모순들도 메를로-퐁티의 변증법적 사유를 통해 '단일 운동'으로서의 통합된 소리 범주로 나아가게 되며, 팝음악과 고전음악의 변증법적 사운드 운용조차도 더 이상 장르적 대립이 아닌 소리라는 질료적 범주로 통합된다. 본 연구는 고다르 영화의 사운드 미학을 철학적 사유를 통해 풀어나감으로써 기존연구와 차별화하고 있다.

Keywords

References

  1. 리처드 라우드, 한상준 옮김, 장 뤽 고다르, 예니출판사, p.8, 1991.
  2. 제임스 모나코, 주은우 옮김, 뉴 웨이브 2, 한나래, p.24, 1996.
  3. 리처드 라우드, 한상준 옮김, 장 뤽 고다르, 예니출판사, pp.81-82, 1991.
  4. Gideon Bachmann and Jean-Luc Godard, "The Carrots Are Cooked: A Conversation with Jean-Luc Godard," Film Quarterly, Vol.37, No.3, p.14, 1984.
  5. 고영복, 사상사 개설, 사회문화연구소, p.242, 1996.
  6. David Wills, "Carmen: Sound/Effect," Cinema Journal, Vol.25, No.4, pp.33-43, 1986. https://doi.org/10.2307/1225081
  7. Miriam Sheer, "The Godard/Beethoven Connection: On the Use of Beethoven's Quartets in Godard's Films," The Journal of Musicology, Vol.18, No.1, pp.170-188, 2001. https://doi.org/10.1525/jm.2001.18.1.170
  8. 정락길, "장 뤽 고다르의 <그녀의 이름은 카르멘 Prenom: Carmen>의 해체적 구성 연구," 프랑스학연구, 제62권, pp.629-656, 2012.
  9. Kristin Thompson and David Bordwell, Film Art : An Introduction, 8th ed., McGraw-Hill, p.289, 2008.
  10. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.145, 2005.
  11. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.146, 2005.
  12. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.178, 2005.
  13. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.162, 2005.
  14. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.148, 2005.
  15. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, pp.627-628, 2002.
  16. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.628, 2002.
  17. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.161, 2005.
  18. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.175, 2005.
  19. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.636, 2002.
  20. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.327, 2002.
  21. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.478, 2002.
  22. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.286, 2002.
  23. 질 들뢰즈, 이정하 옮김, 시네마 II 시간-이미지, 시각과 언어, p.154, 2005.
  24. 제임스 모나코, 주은우 옮김, 뉴 웨이브 2, 한나래, p.205, 1996.
  25. Gideon Bachmann and Jean-Luc Godard, "The Carrots Are Cooked: A Conversation with Jean-Luc Godard," Film Quarterly, Vol.37, No.3, pp.16-17, 1984.
  26. 모리스 메를로-퐁티, 남수인, 최의영 옮김, 보이는 것과 보이지 않는 것, 동문선, pp.131-132, 2004.
  27. 모리스 메를로-퐁티, 남수인, 최의영 옮김, 보이는 것과 보이지 않는 것, 동문선, p.82, 2004.
  28. 모리스 메를로-퐁티, 남수인, 최의영 옮김, 보이는 것과 보이지 않는 것, 동문선, p.133, 2004.
  29. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.484, 2002.
  30. 모리스 메를로-퐁티, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, p.485, 2002.