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Preference of Rail Station Lifts(Stairs & Escalation) & Estimating the User Benefit of Escalation

도시철도 에스컬레이터에 대한 이용선호 및 지불의사금액 추정

  • Ko, Kwng-hwa (Dept. of Transportation Eng, Univ. of Seoul) ;
  • Choi, Jaisung (Dept. of Transportation Eng, Univ. of Seoul) ;
  • Kim, Sangyoup (Dept. of Regional Development, Landuse & Transportation, Jeonbuk Institute)
  • 고광화 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 최재성 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 김상엽 (전북연구원 도시공간교통연구부)
  • Received : 2018.07.17
  • Accepted : 2018.08.22
  • Published : 2018.08.31

Abstract

This study aims to analyze citizen's preference of rail station lifts(stairs & Escalation) and estimate the user benefit of Escalation, Also it includes how high is the height of the entrance ramp when citizens want to set up an escalator. 89 percent of subway users prefer escalators and said escalators are needed for stairs higher than the double-deck stairs. Especially It is higher for the age older than 30 and woman. Therefore, personnel characteristics and facility characteristics should be considered in relation to escalator installation. Based on the multiple logistic model, WTP(Willing to pay) was estimated at 34.37 won in a survey conducted to estimate practical user benefit(physical side) of escalator.

본 연구는 도시철도 출입구의 계단과 에스컬레이터에 대한 시민이용자의 선호, 계단 높이에 따른 에스컬레이터 설치 요구 정도를 확인하고, 에스컬레이터 편의(amenity)에 대한 지불의사금액(WTP)을 조사하였다. 조사결과 지하철 이용자 89%가 계단보다 에스컬레이터를 선호하고, 2층 높이 이상인 계단에 대해 에스컬레이터가 필요하다고 응답하였다. 특히 연령이 30대 이상인 경우, 성별은 여성일 때 더욱 에스컬레이터를 선호하는 것으로 나타났다. 따라서 통로 폭만을 고려한 설치기준에 이용자의 인적 특성과 시설 특성(계단의 높이)을 고려할 필요가 있다. 지불의사와 관련 개선분야, 경사로높이, 성별, 연령이 상관관계가 높은 것으로 나타났고, 다중로지스틱모형 중 이항로짓모형을 이용하여 WTP를 산출하였다. 서울도시철도를 이용하는 일반 시민은 에스컬레이터 사용가치(신체적 편의)로 34.37원을 지불할 의사가 있는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

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