DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Spatio-temporal Coordinate Array for the Efficient Editing of Game Story

게임스토리의 효율적 작성을 위한 시공간 좌표 배치 연구

  • Shim, Yu-Jin (Dept. Game & Multimedia Engineering, Korea Polytechnic University) ;
  • Sohn, Kee-Hoon (Dept. Game & Multimedia Engineering, Korea Polytechnic University)
  • 심유진 (한국산업기술대학교 게임공학부 엔터테인먼트 컴퓨팅 전공) ;
  • 손기훈 (한국산업기술대학교 게임공학부 엔터테인먼트 컴퓨팅 전공)
  • Received : 2018.05.14
  • Accepted : 2018.06.20
  • Published : 2018.06.20

Abstract

The composition of the 'The Game Story' should reflect the game play and development environment. To do that, I borrowed a coordinate format called 'Spatio-temporal Coordinate Array' that was not based on text-based storytelling. I wanted to create a way for the story to describe relationship between 'action' based on time and 'object' based on space. One way to do this was to analyze the concepts using a mystery game in which Spatio-temporal Array is a large role in user's decision-making. As a result, I found that the method -Spatio-temporal coordinates- was an editor containing game play, and a setting tool capable of being used as a conceptual diagram.

'게임 스토리'의 구성은 게임 플레이와 개발 환경을 반영하는 모습을 보여야 한다. 그러기 위해서 텍스트 기반의 스토리텔링 방식을 벗어나, '시공간 좌표 배열' 이라는 좌표 형식을 차용해 보았다. 스토리에서 시간이 기준인 '액션'과 공간이 기준인 '오브젝트' 간의 관계를 중심으로 스토리를 서술하기 위한 방식을 만들고자 했다. 그를 위한 하나의 방법으로 시공간 배치가 유저의 의사결정에 큰 비중을 차지하는 추리게임을 이용하여서 개념을 분석해보았다. 그 결과 시공간 좌표 배열 방법이 게임플레이를 담는 에디터, 개념도로 사용하기에 문제가 없는 설정 도구라는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Ko Wook, "Digital Storyteling", pp. 69, goldenbough, 2003
  2. Taesuk Kihl, "The Nature of Gamestorytelling as Action-Narrative", Korea game society, Volume3, No.11, pp.32, 2011
  3. Hye-Young Yun, "A Study on Problem Based Storytelling of Digital Game Modification", Korea game society, Volume3, No.16, pp.68, 2016
  4. Lee Jae Hong,"Game Storytelling", pp.94, ITREEBOOK, 2011
  5. Mystery Jiten Henshu Iinkai,"GAME SCENARIO NO TAMENO MYSTERY JITEN", pp. 90, vizanbiz, 2012
  6. Schell, "(The)art of game design : a book of lenses", pp. 372 ,acorn publishing, 2010
  7. E-Sac Gwak, "Changes to Gaming Acts in Game", Volume 2, No.17 , Korea game society, pp. 39, 2017
  8. Park Taesoon, "An Apply of Structuralistic Storytelling Model to Game Design", Koreagame society, Volume3, No.11, pp. 11, 2011