A Design of a Data Service providing Additional Information of ID Advertising

ID 광고의 부가정보를 제공하는 데이터서비스 설계

  • 고광일 (우송대학교 테크노미디어융합학부 영상콘텐츠전공)
  • Received : 2018.08.20
  • Accepted : 2018.09.29
  • Published : 2018.09.30

Abstract

As the digital broadcasting era settled in, the TV, which was only used to watch broadcast programs, developed as a medium for operating various data services. This means that an environment, in which the viewers' TV usage behavior can be changed from a passive attitude to an attitude of actively consuming the media, has been established. Since the advertising market is an industry that is heavily influenced by changes in the media, these changes causes changes in the form of advertising and the advertising consumption behavior of viewers. In this environment, the broadcasting industry needs to think about the new growth strategy that links the possibility of data service with the advertisement market. In this study, we designed a data service that provides supplementary information of an ID advertisement, which has the weakness of short exposure time and shortage of information expression space. Specifically, we have designed the usage scenario and user interface of the data service and developed a method, based on the international digital broadcasting standard DV B, that provides the supplementary information defined by the type of ID advertisement to the data service.

디지털방송 시대가 정착되면서 방송프로그램 시청에만 활용되던 TV가 다양한 데이터서비스를 운영할 수 있는 매체로 발전하였다. 이는 시청자의 TV이용 행태도 수동적인 태도에서 능동적으로 미디어를 소비하는 태도로 변화할 수 있는 환경이 마련되었음을 의미한다. 광고 시장은 매체의 변화에 따라 영향을 많이 받는 산업분야이기 때문에 이러한 변화는 광고의 제공 형태와 시청자의 광고 소비행태에 변화를 유발하게 되며, 방송 산업은 데이터서비스의 가능성을 광고시장과 연계한 새로운 성장전략을 고민할 필요가 있다. 이 에, 본 연구는 짧은 노출 시간과 정보 표현 공간 부족의 한계를 안고 있는 ID 광고를 대상으로 광고와 관련된 부가정보를 제공하는 데이터서비스를 설계하였다. 구체적으로 데이터서비스의 사용 시나리오와 사용자인터페이스를 설계하고, ID 광고의 유형별로 정의된 부가정보를 데이터서비스에 공급하는 국제 디지털방송 표준 DVB 기반의 방법을 개발하였다.

Keywords

References

  1. 한국광고학회 홈페이지: http://www.koads.or.kr
  2. 현대졍제연구원, "옴니미디어시대 방송산업전망과 과제", 경제주평, 통권 424호, 2011년
  3. "ETSI EN 301 192 v1.4.2: DVB specification for data broadcasting," ETSI, DVB, 2008.
  4. "Digital Video Broadcasting (DVB): Specification for Service Information (SI) in DVB systems," ETSI, DVB, 2004.
  5. 배용호, 기업의 감성마케팅에 관한 사례연구: 방송광고를 중심으로, 석사학위논문, 공주대학교, 2013년.
  6. 나윤정 외, "온라인광고 산업 동향 조사 및 분석", 한국인터넷진흥원, 2016년 12월.
  7. 박원기, "국내외 광고시장 변동 상황 분석 및 중장기 전망 연구", 한국방송광고진흥공사, 2016년 12월.
  8. "데이터방송 서비스 시장 현황 및 시사점", KT경제경영연구소, 2008년.
  9. 손명규, 이상헌, 김병민, 이장우, 박지호, "손동작 인식을 이용한 인터랙티브 TV 컨트롤시스템 (ITCS)의 설계 및 구현", 한국정보과학회 2010 한국컴퓨터 학술발표논문집 제37권 제2호.
  10. 김원우, 전호현, "음성인식 성능 제고를 위한 키보드 응용 멀티모달 인터페이스", 한국 HCI 학술대회, 2007년.
  11. J. Park, H. Chung, E. Chung, B. Kang, K. Park, Y. Oh, Y. Lee, "Implementation of the Speech Recognition Service System for Smart TV", in Proceedings on IEIE, 2013.
  12. 정문열, 이차원, 남윤석, 이광순, 김광용, "지상파 DMB 데이터 방송에서 연동형 어플리케이션을 위한 동기화 규약 설계 및 구현", 한국방송공학회 학술대회, 2005년.
  13. 고광일, "시청자의 TV 시청 행태를 고려한 멀티미디어 디지털 방송 데이터 방송 표준 기반의 TV상 검색 서비스", 디지털콘텐츠학회지 제11권 제3호, 2010년.
  14. 고광일, "방송프로그램의 구간 별 부가정보기술 방법과 이를 활용한 데이터서비스 개발 사례", 한국융합보안학회 논문지, 제15권, 제4호, 2015년.
  15. "ETSI EN 301 192 v1.4.2: DVB specification for data broadcasting," ETSI, DVB, 2008.
  16. "ETSI TR 101 202 v1.2.1: Implementation guidelines for Data Broadcasting," ETSI, DVB, 2003.
  17. 고광일, "시청자의 TV 이용행태를 고려한 디지털TV 데이터서비스의 기획 가이드라인", 한국융합보안학회 논문지, 제12권 제3호, 2012년.