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Narrative Analysis of Season2: Based on the Competition and Training

<프로듀스 101> 시즌2의 서사연구 경쟁과 육성을 중심으로

  • 우루루 (경희대학교 문화관광콘텐츠학과) ;
  • 남윤재 (경희대학교 문화관광콘텐츠학과)
  • Received : 2018.05.23
  • Accepted : 2018.07.13
  • Published : 2018.07.28

Abstract

This study conducted a narrative analysis on the audition program, season2 which was the most popular in Korean in 2016, focusing on the competition and training participators. Results indicated that the narrative structure of the program had three factors; 1) the competition, 2) training, and 3) audience participation. And, season2 was a talent program employing the process of survival and elimination to develop an idol group with audience participations.

본 연구는 2016년 한국에서 인기가 가장 많은 오디션 리얼리티 프로그램 <프로듀스 101> 시즌2를 대상으로 경쟁과 육성에 대한 내용을 중심으로 서사분석을 통해서 분석한다. 구체적인 제작 방식, 제작 방식을 설정하는 이유와 의의, 그리고 이 프로그램의 성공한 경험과 장점을 연구를 통하여 밝혀보고자 한다. 이를 위해서 서사 분석 이야기 층위에서 <프로듀스 101> 시즌2 제작 중 경쟁 방식, 육성 방식, 그리고 시청자의 위치를 서사구조로 분석한다. 분석 결과를 보면, <프로듀스 101> 시즌2는 생존과 방출을 중심으로 아이돌 그룹을 육성 하기 위한 오디션 프로그램으로 먼저 경쟁과 육성의 중요성을 강조한다. 또한, 시청자의 참여는 이 프로그램에 전체적으로 영향을 준다. 순위발표식에서 나타나는 시청자의 100% 선택권과 다른 결정적인 참여 형식은 <프로듀스 101> 시즌2의 시청자가 엄청 큰 권력을 가진다고 강조한다.

Keywords

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