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Study on Power Line Coupler for Auxiliary Power to Overhead Line

철도 전차선의 보조전원을 위한 전력선 커플러 연구

  • Lee, Gunbok (Propulsion System Research Team, Korea Railroad Research Institute) ;
  • Yi, Kyung-Pyo (Propulsion System Research Team, Korea Railroad Research Institute) ;
  • Kim, Myung Yong (Propulsion System Research Team, Korea Railroad Research Institute) ;
  • Lee, Su Gil (Propulsion System Research Team, Korea Railroad Research Institute) ;
  • Chang, Sang Hoon (Propulsion System Research Team, Korea Railroad Research Institute)
  • 이건복 (한국철도기술연구원 추진시스템연구팀) ;
  • 이경표 (한국철도기술연구원 추진시스템연구팀) ;
  • 김명룡 (한국철도기술연구원 추진시스템연구팀) ;
  • 이수길 (한국철도기술연구원 추진시스템연구팀) ;
  • 창상훈 (한국철도기술연구원 추진시스템연구팀)
  • Received : 2017.10.20
  • Accepted : 2018.07.09
  • Published : 2018.07.31

Abstract

A power line coupler that can apply high-frequency power to a railway overhead line structure was analyzed. It is difficult to supply auxiliary power to an overhead line in a high-voltage environment, and doing so requires a long-distance transfer. A method is proposed that utilizes the resonance on the Rogowski coil, which does not use a magnetic core. A simple overhead line structure was fabricated that consisted of a contact wire, messenger wire, and dropper. Couplers of various sizes were fabricated and deployed on the messenger wire, and the transfer characteristics of the two couplers were compared at a distance. As a result of applying the matching circuit to the coupler, the transmission efficiency was 53% at a distance of 2.5 m. The proposed method shows that it is possible to apply the auxiliary power by using the existing conductor in a special structure, such as the overhead line.

철도 전차선 구조에 고주파 전력을 인가할 수 있는 전력선 커플러에 대해 분석하였다. 전차선 구조는 고압의 환경에서 보조전원을 공급하기가 어렵고, 먼 거리까지 전력을 전달하는 방법이 필요하다. 이를 위해 코어를 사용하지 않는 로고스키 코일에 공진을 활용하는 방법을 제안하였다. 조가선, 전차선, 드로퍼로 구성된 간이 전차선 구조를 제작하였고, 여러 사이즈의 커플러를 제작하여 조가선에 연결한 다음 일정 거리만큼 떨어진 두 커플러의 전달 특성을 비교하였다. 가장 성능이 좋은 커플러에 매칭 회로를 적용하여 측정한 결과, 2.5 m 거리에서 53 %의 전달 효율을 나타내었다. 제안하는 방법은 전차선과 같은 특수한 구조물에서 기존의 도선을 활용하여 보조전원을 인가할 수 있음을 보여준다.

Keywords

References

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