초록
본 연구는 유아를 대상으로 지속가능발전교육 활동을 적용하고 그 효과를 검증하는 것이 주된 목적이다. 이를 위해 경기도 P시의 A어린이집 유아 20명을 실험집단(남아11명, 여아9명)으로, G어린이집의 20명을 통제집단(남아11명, 여아9명)으로 구성하고 8주 동안 실험집단에는 지속가능발전교육활동을, 통제집단에게는 누리과정 생활주제와 일상적인 교육활동을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 지속가능발전교육 활동을 경험한 실험집단의 유아 배려행동은 증가했다. 둘째, 유아 지속가능발전교육 활동을 경험한 실험집단의 유아 공동체의식은 증가되었다. 셋째, 유아 지속가능발전교육 활동을 경험한 실험집단의 유아 소비자 행동은 긍정적으로 변화하였다. 이에 따라 본 연구에서 구성한 유아 지속가능발전교육 활동은 유아의 배려행동과 공동체의식, 소비자 행동에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 따라서 유아 지속가능발전교육 활동을 유아교육현장에 적용하는 것은 가치가 있는 것임을 본 연구는 시사하고 있다.
The purpose of this study is to apply sustainable development education activities for young children and to verify the effects of them. To do this, 40 5-year-old children of day care centers in P city, Gyeonggi-do were grouped the experimental group(11 male, 9 female) and the controlled(11 male, 9 female). The children in the experimental group had taken the 16 activities based on the sustainable development education for 8 weeks. The results of this study are as follows. First, the children in the experimental group shows the increase of the score in the whole subconcept of the care behavior, which means that the activities in this study are effective for children's care behaviors. Second, the children in this study shows the increase of the community consciousness scores, which means that the activities executed in this study are effective for children's community consciousness. Third, the children in the experimental group in this study shows the increase of the score of consumer behaviors, which means that the activities formed in this study are efficient for young children's consumer behaviors. This study implies that the activities for sustainable development education have a positive effect on young children's education for sustainable development.